Modul 1 har levererat ett system för cancerscreening

Stockholm blir det första länet i Sverige att kunna erbjuda invånarna så kallad kolorektal cancerscreening. Programmet införs i januari 2008 och beräknas vara fullt utbyggt 2012. För leverans och uppbyggnad av systemet står Modul 1.

Modul 1 tecknade i slutet av förra året avtal med Stockholm läns landsting, SLL, om att leverera ett system för screening av cancer i tjock- och ändtarm, så kallad kolorektal cancer. Screening innebär att en frisk person testas för sjukdom i ett tidigt stadium som ännu inte gett upphov till några symtom. Allt flera utredningar visar att screening är den viktigaste indikatorn för att minska dödligheten bland vanliga sjukdomar.

"Det har varit en utmaning för alla inblandade att se till att bli färdiga med ett dataadministrativt system för kolorekatalscreeningprogrammet före årsskiftet. Modul1 har både levt upp till våra högt ställda förväntningar på leverans i tid och har också kommit med bra förslag till lösningar på oförutsedda problem, säger Sven Törnberg, ansvarig läkare för cancerscreeningprogrammen inom SLL."

Redan i början av detta år kan de första screeningarna genomföras. Systemet kommer också att hantera kallelser, analys, remittering, svarsbrevshantering samt uppföljning. År 2012 beräknas tjänsten vara fullt utbyggd och då ska alla mantalsskrivna invånare i Stockholms län i åldrarna 60 till 69 år testas vartannat år.

”Med den här affären befäster vi vår position inom området för medborgartjänster i hälso- och sjukvårdssektorn, ett område som står inför en mycket spännande utveckling när förbättringar och effektiviseringar skall göras vad gäller service till invånarna. Vi är förstås mycket glada och stolta över att vara delaktiga i det arbetet”, säger Mathias Ekman, affärsområdeschef Modul 1 Data AB.

Mathias Ekman, affärsområdeschef på Modul 1 Data AB, 070 - 838 00 93
Kenneth Munck, kundansvarig Modul 1 Data AB, 070 – 311 00 42