Modul 1 levererar portal till Umeå universitet på öppen källodsplattformen InfoGlue CMS/Portal

Lördag den 8 november var det premiär för Umeå universitets nya webbplats. Då lanserades nya centrala webbsidor, på såväl svenska som engelska. Stor vikt har lagts vid att webbplatsen ska följa gällande standarder och att göra webbplatsen tillgänglig.

Modul 1 tecknade i början av året avtal med Umeå universitet, om att leverera en komplett webbpublicerings och portal plattform som kundanpassas till Umeå universitets behov, baserad på öppen källkodsplattformen InfoGlue CMS/Portal (www.infoglue.org). Förutom kundanpassningar har flera verksamhetskritiska system vid universitetet också integrerats med webbplatsen och arbetsflöden för nyhetspublicering tagits fram. Utvecklingen har letts av Modul 1 och bedrivits med såväl utvecklare från Modul 1 som från Umeå universitet.

"Det har varit en utmaning för alla inblandade att flytta innehåll från den tidigare webbplatsen och att integrera mot system som är under ständig utveckling. Modul1 har både levt upp till våra högt ställda förväntningar på leverans i tid och har också lärt oss mycket om metodik och processer som behövs för att bedriva den här typen av projekt.", säger projektledaren Anna Arvidsson och den tekniska koordinatorn Thomas Ahlmark vid Umeå universitet.

I nästa steg ska institutioner, högskolor och fakulteter successivt slussas över till den nya strukturen.

”Med den här affären befäster vi vår position som ledande leverantör av webbpublicerings verktyg till universiteten. Universiteten befinner sig i en omvärld som förändras snabbt och webbkanalen blir en allt viktigare kommunikationskanal där man måste ha ett bra stöd att kunna hantera information snabbt, effektivt och decentraliserat. De stora universiteten har också komplexa webbstrukturer med många webbplatser och information som ska kunna återanvändas på flera platser, en miljö där InfoGlue CMS/Portal plattformen visar upp sina styrkor. Vi är förstås mycket glada och stolta över att få arbeta ihop med ytterligare ett av Sveriges ledande lärosäten”, säger Per Wennman, projektledare Modul 1 Data AB.

Andreas Persson, affärsområdeschef på Modul 1 Data AB, 070 311 00 58
Per Wennman, kundansvarig/projektledare på Modul 1 Data AB, 0703- 20 00 77