Skandia väljer CM1

Försäkringsaktiebolaget Skandia har valt att teckna avtal med Modul 1 kring användandet av e-tjänsten CM1. Användandet av CM1 innebär en ytterligare automatisering av Skandias övervakning av affärsförbindelser enligt lagen om penningtvätt.

- Att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism är finansbranschens skyldighet. Modul1:s automatiserade lösningar hjälper oss att höja kvalitén och effektivisera våra insatser, säger Pär Lindblad Säkerhetschef på Skandia. - Återigen har vi kommit vinnande ut ur en utvärderingsprocess vilket visar att vi har en av marknadens bästa lösning på utmaningarna kring hanteringen av den nya penningtvättslagen. Vi är stolta över att Skandia har valt CM1 och ser fram mot ett långsiktigt samarbete, säger Mathias Ekman, affärsområdeschef på Modul 1. CM1 är en komplett lösning och innehåller bl. a. funktioner för fullständig hantering av kundkännedomsprocessen så som identitetskontroll och inhämtning av information från externa källor, sökning mot PUL-anpassade PEP och Sanktionslistor samt hantering av falsk positiva träffar, och hantering av penningtvättsregler och automatiserade monitoreringsrutiner.