Framtiden inom golv, beklädnad och installation – där allt bara klickar

Report this content

Modul-System revolutionerar produktområdet golv, beklädnad och installation med ett robust lättviktssystem som snabbt och säkert kan monteras i servicefordon.

“Alla produkter installeras med hjälp av extremt starkt lim. Eftersom det inte kräver borrning i karossen elimineras risken för rost, vilket är positivt för bilens andrahandsvärde”, säger Thomas Johansson, vice vd för Modul-System.

Systemet består av ett modulärt golv, beklädnad i lättviktsmaterial samt skenor med T-spår för snabb och säker montering av fordonsinredning och tillbehör. Produkterna passar lika bra för bilar med endast golv och väggbeklädnad som för transportbilar med traditionell serviceinredning eller post- och paketbilar.

“Jag skulle kalla det för den största innovationen inom produktområdet på över 50 år. Vi har mer än tio patentsökta lösningar för systemet”, berättar Thomas Johansson.

Golvmaterialet är en sandwichkonstruktion där aluminiumplåtar med hög friktion omsluter en kärna av lättviktsmaterial. De olika lagren är sammanfogade med lim, vilket är helt nytt i branschen.

“Tack vare smart ingenjörskonst kan vi erbjuda ett golv som, aluminiumskenorna inräknat, väger mindre än ett traditionellt 12mm trägolv”, förklarar Johansson.

En not och spont-lösning möjliggör snabb, säker och ergonomisk installation av golvmodulerna. Ett beprövat koncept då klickgolv under många års tid har installerats i bostäder och på kontor. Produkterna har designats för att passa EU-pallar, vilket är positivt ut ett logistikperspektiv.

“För golv och vägg kan transporten ofta kosta nästan lika mycket som produkterna. Med vår modulära lösning är det möjligt att kraftigt minska transportkostnaden och därmed den totala kostnaden”, säger Thomas Johansson.

Golvets integrerade skenor möjliggör, tillsammans med väggskenorna, en snabb och säker installation av fordonsinredning. Alla montagevinklar har en inbyggd, kraftabsorberande funktionalitet för högsta möjliga säkerhet. Skenorna kan dessutom användas för infästning av tillbehör som lastöglor, lastreglar och liknande. Vägg- och takbeklädnaden är tillverkade av lättviktsmaterial och är lätta att torka rent.

“Vid användning av vårt nya system är det möjligt att väsentligt sänka den totala installationstiden för ett servicefordon”, lovar Thomas Johansson.

Alla produkter installeras med lim. Eftersom metoden inte kräver borrning genom karossen elimineras risken för rost, vilket är positivt för bilens andrahandsvärde.

“På samma gång försvinner risken att borra i bränsletankar och liknande. Lösningen är även perfekt för elbilar. Vi tror att icke-förstörande installation är framtiden i vår bransch”, säger Johansson.

Lösningen är inte bara icke-förstörande, utan även starkare än en traditionell installation.

“Lim används ofta när det finns krav på låg vikt och hög styrka. Det är exempelvis vanligt förekommande i flygplan, bussar och tåg. Därför känns det som ett naturligt steg för oss att börja använda det i våra applikationer också”, säger Thomas Johansson.

Med Modul-Systems nya golv, vägg och installationslösning arbetar alla delar tillsammans.

Allt bara klickar.

Thomas Johansson
Vice President, Modul-System HH AB
+46(0)31-746 87 14, thomas.johansson@modul-system.com

Modul-System utvecklar, producerar och installerar inredningar för servicefordon. Företaget finns representerat i 50 länder och har över 45 års erfarenhet från inredningsbranschen. Modul-System ingår i Lifcokoncernen och huvudkontoret ligger i Mölndal utanför Göteborg. För mer information, besök www.modul-system.se.