Modus Therapeutics utser vetenskapliga rådgivare

Report this content

STOCKHOLM, SVERIGE – 23 September 2021: Modus Therapeutics Holding AB (”Modus”), ett företag som utvecklar innovativa behandlingar för patienter med svåra sjukdomar och stora medicinska behov, välkomnar en expertpanel bestående av följande vetenskapliga rådgivare - professor Eddie Weitzberg, professor Lennart Lindbom och professor Mats Wahlgren från Karolinska Institutet - som kommer att stödja företagets utvecklingsstrategi framåt för sevuparin inom sepsis/septisk chock och andra tillstånd där systemisk inflammation är involverad.

Lennart Lindbom är professor i fysiologi vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska Institutet. Han är expert på mikrovaskulär fysiologi och upptäckte de skyddande effekterna av heparinoider vid systemisk inflammation samt genomförde avgörande prekliniska studier för att visa den potentiella nyttan av sevuparin. Prof. Lindbom är också expert på biomarkörer inom detta område och identifierade heparinbindande proteiner (ex. HBP) som en bidragande faktor till vaskulär hyperpermeabilitet (läckande blodkärl), vilket är en viktig komponent i patologin vid systemisk inflammation.

Eddie Weitzberg är professor i anestesiologi och intensivvård vid Karolinska Institutet och överläkare vid avdelningen för perioperativ medicin och intensivvård vid Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm. Han har ett mångårigt forskningsintresse för kritisk sjukdom inklusive sepsis. Dr Weitzberg var en av grundarna av Aerocrine AB, som utvecklade en unik metod för att diagnostisera och övervaka astma. Han tillbringade också flera år som styrelseledamot vid Stockholm School of Entrepreneurship (SSES).

Mats Wahlgren är professor i smittskydd vid Karolinska Institutet. Han är en av uppfinnarna till sevuparin och en pionjär inom humana studier av microvaskulära sjukdomar och har även utforskat användningsområden för heparinoider mot sjukdomsmekanismer som är oberoende av dessa substansers anti-koagulerande effekt. Professor Wahlgren var tidigare medlem av Nobelförsamlingen och satt i Nobelkommittén. Han är en världsledande forskare inom malariaområdet och har ägnat mer än 40 år åt detta område.

Sevuparin är en innovativ polysackarid som har potentialen att motverka molekylära händelseförlopp som leder till vaskulär skada och plasmaläckage vid sepsis/septisk chock och andra tillstånd där systemisk inflammation är involverad. Sevuparin kan uppnå detta genom att direkt binda och neutralisera skadliga ämnen som frigörs från aktiverade vita blodkroppar vilka utgör ett välkänt hot mot kärlintegriteten.

John Öhd, VD för Modus Therapeutics, kommenterade: ”Den banbrytande vetenskap som ledde till upptäckten av sevuparin har sitt ursprung vid Karolinska Institutet, och vi är glada över att kunna välkomna tre av dess högt aktade forskare som rådgivare till företaget. Deras djupa kunskap kommer att vara ovärderlig när vi går vidare med sevuparin i klinisk utveckling mot sepsis/septisk chock och andra tillstånd där systemisk inflammation är involverad. ”

För mer information om Modus Therapeutics, vänligen kontakta:

John Öhd, VD, Modus Therapeutics

Telefon: +46 (0) 70 766 80 97

E-post: john.ohd@modustx.com

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB

E-post: ca@skmg.se

Om Modus Therapeutics och sevuparin

Modus Therapeutics är ett svenskt bioteknikföretag med huvudkontor i Stockholm som utvecklar sevuparin med fokus på sjukdomar med högt medicinskt behov. Företagets fokus i närtid är att utveckla sevuparin för patienter med sepsis/septisk chock som är ett allvarligt och ofta dödligt tillstånd. Modus Therapeutics är noterat på Nasdaq First North Growth market (“MODTX”). Mer information finns på www.modustx.com

Sevuparin är ett innovativt patenterat polysackaridläkemedel i klinikfas med en multimodal verkningsmekanism, inklusive antiinflammatoriska, anti-adhesiva och antiaggregerade effekter. Sevuparin är en heparinoid med markant försvagade antikoagulationsfunktioner som gör att väsentligt högre doser kan ges jämfört med vanliga heparinoider, utan risk för blödningsbieffekter. Sevuparin utvecklas för närvarande i två formuleringar - en avsedd för intravenös dosering och en subkutan formulering som möjliggör dosering i öppenvård och hemmiljö.