20 miljoner mer för Moelven

Moelven tjänade 114 miljoner norska kronor på verksamheten under tredje kvartalet. Det är omkring 20 miljoner mer än för motsvarande tid i fjol.

Företagets nettoomsättning uppgick till 1 886 MNOK (1 521). Totalt för årets tre första kvartal uppgick nettoomsättningen till 5 299 MNOK (4 749) och rörelseresultatet till 278 MNOK (29).

God efterfrågan
Tredje kvartalet har som normalt varit en period med säsongsmässigt god efterfrågan på koncernens varor och tjänster. Efterfrågan på industriträ, som produceras av sågverken i industrivarudivisionen Timber och de kombinerade såg- och hyvlerienheterna inom byggvarudivisionen Wood, har varit god.

Koncernchef Hans Rindal är riktigt nöjd.

- Det är ett bra kvartal för Moelven. Efterfrågan i Norge och Sverige har varit ganska god för många av de produkter vi levererar. Byggsystemdivisionens företag, som jobbar mot större och mindre byggprojekt i Skandinavien, har en stor del av leveranserna sent i projekten och är därför de som sist märker förbättringen i efterfrågan. Men också denna division märker nu av en ökande aktivitet på många områden, säger Rindal.

Genomförda kostnadsanpassningar
Han förklarar vidare att resultatet kanske är lite bättre än marknadsförhållandena skulle ha inneburit. Detta beror enligt koncernchefen på att det har genomförts många kostnadsanpassningar under 2008 och 2009 som har gjort Moelven mer konkurrenskraftigt.

- Resultatet har också gett förutsättningar att åter öka investeringarna, och vi är tillbaka på en normal investeringsnivå. Dessutom investerade vi i tre nya verksamheter under andra kvartalet - Granvin Bruk AS, Sør-Tre Bruk AS och Eco Timber AS. Detta ser ut att ge oss den förbättrade marknadsposition vi var ute efter, säger Rindal.

Framtidsutsikter
P.g.a. normala säsongsmässiga orsaker avtar byggaktiviteten under fjärde kvartalet. Detta sammanfaller med att utbudet av industriträ från nordiska producenter har ökat, något som antas påverka prisutvecklingen negativt på flera marknader. Kombinerat med ökningen av timmerpriserna tidigare under 2010, kommer detta att ge väsentligt reducerade marginaler i industrivarudivisionen Timber under fjärde kvartalet och i början av 2011.

För byggvarudivisionen Wood är svängningarna på marknaden mindre, och det är huvudsakligen de normala säsongsmässiga förändringarna i efterfrågan som kommer att påverka rörelsevinsten.

Den projektrelaterade divisionen Byggsystem märker en ökande marknadsaktivitet, i första hand på den svenska marknaden. Startandet av nya projekt, tillsammans med en viss genomföringstid, innebär att divisionen kommer att få en förbättring av orderstocken under vintern, även om det finns osäkerhet knuten till utvecklingen för enskilda produktionsenheter.

För ytterligare information:
Koncernchef Hans Rindal, mobil +47 90 69 69 10
Direktören för ekonomi och finans Morten Sveiverud, mobil +47 90 98 06 67
Direktören för kommunikation och personal Kristin Vitsø Bjørnstad, mobil +47 90 71 37 01
Kommunikationsrådgivare Tom Erik Holmlund, mobil +47 91 66 86 68