Åtta möjligheter för att ”vinna” Träpriset

Moelven Wood AB har genom sin projektavdelning levererat träfasad och panel till inte mindre än åtta av årets byggnader som tävlar om at bli nominerade till Träpriset 2016.

Utmärkande bland träslag såsom Thermowood och Furu är Cederträ som i olika former används i flera av dessa byggnader: Cone House, Skagershuset, Strandparken, Åsbovägen, Djurgårdens besökscentrum och Trätorn i nationalstadsparken.

Träpriset är en av Sveriges största och viktigaste arkitekttävlingar och är ett hederspris som delas ut vart fjärde år till en byggnad som representerar god svensk arkitektur i trä. Branchorganisationen Svensk Trä står bakom priset.

- Nu är det inte Moelven Wood som eventuellt vinner priset, men vi är ändå stolta att kunna berätta att vi levererar lösningar i trä som bidrar till att skapa en arkitektur som speglar tiden vi lever i, säger produktchef Peter Johnson i Moelven Wood AB.

Träpriset 2016 kommer att delas ut under våren 2016.

Titta på "Moelven-kandidaterna" här:

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.400 anställda med en omsättning på drygt 8 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.