En veteran med guld i sikte

Tore Axelsson, virkesinköpare i Moelven Skog AB, vann två guldmedaljer vid veteran-VM i friidrott i Brasilien i oktober. Han tog hem segern i terränglöpning över 8 km och i halvmarathon. Men han tvingades avstå från 10 000 meter banlöpning på grund av magsjuka.

– Det var lite trist, eftersom det är min bästa distans, säger han.

Trots den missade starten på 10 000 meter i VM kan Tore Axelsson lägga löparåret 2013 till handlingarna med gott samvete och känna sig ganska nöjd. Tidigare i sommar vann han guldmedalj på 5 000 meter på bana i Nordiska Mästerskapen som hölls i Moss i Norge. I maj blev det dessutom seger på 10 000 meter på landsväg i Tjeckien. Och i mars seger i terränglöpning samt en fjärdeplats på 3 000 meter i inomhus-EM i Spanien. En ganska bra medaljskörd, med andra ord.

Tore Axelsson var framgångsrik som löpare i början av 1980-talet då han hörde till den svenska eliten och sprang några lopp i landslagströjan.

– Men jag tog i för hårt. Jag jobbade i skogen och försökte samtidigt stegra träningen för att bli ännu bättre. Det höll inte, och jag drabbades av skador, förklarar han.

Tore gav upp elitidrottandet. Men efter 20 år skulle man inom Weda Skog ha ett lag till Vasastafetten och Tore ställde upp. Det gav blodad tand.

– Jag fick tillbaka träningslusten och har tävlat som veteran de senaste fem åren, säger han och berättar att han såg fram emot VM i Brasilien och särskilt distansen 10 000 meter.

– För min del började mästerskapen med terränglöpning. Starten gick klockan 07.00 på morgonen. Då var det redan 20 grader varmt och det steg snabbt uppemot 30 grader. Jag tog täten efter 400 meter och höll den hela loppet.

Då kändes allt bra. Men så kom magsjukan och Tore blev sängliggande i tre dagar.

– Halvmarathon fick bli en ”reservsträcka”. Det är egentligen lite för långt för mig, och jag kände av det efter 12 – 13 km.

Men Tore höll undan och vann med två minuters marginal till tvåan bland det trettiotal deltagare som tävlade i hans klass, H55.

Nu ligger han i träning inför kommande säsong. När snön lägger sig över Nordvärmland plockar han fram längdskidorna och ger sig ut i spåret. För att hålla sig på internationell toppnivå tränar han löpning eller skidåkning varje dag, och den dagliga dosen uppgår till mellan 15 och 20 km.

– Man måste sätta upp mål, vara disciplinerad och gå mot målet. Det är ungefär som i arbetet. Att vara virkesinköpare har likheter med att vara terränglöpare – man sätter upp mål att jobba emot, och för att vara framgångsrik kräver det att man är disciplinerad, säger Tore Axelsson.

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.400 anställda med en omsättning på drygt 8 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.