Lättare, smartare och snabbare byggsystem med konstruktionsplywood: Gör det lätt att bygga vägg på höjden

Moelven Wood lanserar Vänerply P30 Ergo med två passbitar. Det är en komplett och enkelt fullhöjdslösning i konstruktionsplywood för takhöjderna 2500 mm och 2700 mm.

Kommunikationschef Anna Gustafsson i Moelven Wood AB berättar att Vänerply P30 Ergo – som funnits på marknaden ett tag -  är en konstruktionsplywood i ett smart utförande och i ett lätt format som ska monteras som liggande väggskiva.

- Med två passbitar utökas Vänerply P30 Ergo till ett ”koncept” eller snarare en fullhöjdslösning för takhöjderna 2500 och 2700 mm. Passbitarna underlättar och effektiviserar arbetet på byggplatsen eftersom man slipper kapa till egna skivor som passar mellanrummet upp till takhöjderna 2500 och 2700 mm från 2400 mm, säger Gustafsson.

> Se video

Lättare, smartare och snabbare
Hans Fougman, produktchef för skivmaterial i Moelven Wood AB, säger att Vänerply P30 Ergo Passbit är resultatet av produktutveck­ling som ger Moelvens kunder såväl en bättre funktion som ett lättare, smartare och snabbare sätt att montera väggen.

- För att vara teknisk kan det förklaras med att fyra skivor Vänerply P30 Ergo täcker 2 360 mm. Första skivan täcker 605 mm och de tre nästkommande 585 mm vardera. Är takhöjden 2500 mm eller 2700 mm där Vänerply P30 Ergo monteras blir det alltså ett avstånd upp till taket. För att få en fullhöjdsvägg komplet­terar man med Ergo Passbit. Båda passbitarna har fals på en långsida och kan monteras som startskiva från golv eller som avslutningsskiva mot tak. Otrolig enkelt, säger Fougman.

Fals som låser skivan
Produktchefen menar att produkten Vänerply P30 Ergo är unik i sig med falsen som låser skivan utmed hela långsidan.

- Det för med sig flera fördelar. Bland annat ger skivans fals en automatisk låsning som förstärker konstruktionen och gör det möjligt att placera skivans kortskarv även mellan reglarna vid regelavstånd c/c 450 mm.

Fougman förklarar vidare att Vänerply P30 Ergo är en hållfasthetsklassad konstruktionsplywood som är mycket enkel för byggaren att montera ensam.

- Skivans ska monteras som liggande skiva och den unika falsen på långsidan hjälper till att hålla skivan på plats tills byggaren fäst den övre skivan med den nedre. Skivan passar för regelavstånd c/c 600 och c/c 450, säger han.

Rekommenderas till byggare
Fougman rekommenderar produkten till alla byggare som är på jakt efter en smartare konstruktionsplywood.

- Bland annat är detta lösningen för montering i trånga utrymmen. Det ergonomiska formatet gör arbetet smidigt även där rummet begränsar svängutrymmet.

Produkten ger också bra arbetsförhållanden.

- Skivan väger bara 9 kg och är lättare att hantera på arbetsplatsen och är därmed mer ergonomiskt riktig och minskar risken för arbetsskador, säger han.

Bra ekonomi
Skivan säkrar även snabb montering, och därmed bra ekonomi.

- Vänerply P30 Ergo har falsade långsidor och man skruvar fast två skivor samtidigt vilket ger en enkel montering. Montering av Vänerply P30 Ergo med regelavstånd c/c 600 mm, i stället för c/c 450 mm,  ger en kostnadsbesparing i form av mindre antal reglar och en snabbare montering, säger Fougman.

> Gå till Moelvens produktsidor

För ytterligare information:
Hans Fougman, Produktchef Skivor: 010-122 50 17
Anna Gustafsson, Kommunikationschef: 010-122 50 07

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.500 anställda med en omsättning på drygt 9,5 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.

Snabbfakta

Vänerply P30 Ergo är en konstruktionsplywood i ett smart och lätt format med många fördelar. Skivan monteras alltid liggande vid stående reglar bakom gipsskivor, då tas kraften upp på bästa sätt och ger stabilitet åt väggen. Börja monteringen nerifrån och stapla skivorna på varandra. Fäst skivorna genom att skruva igenom båda falsarna. Tack vare falsen fås en låsfunktion och en naturlig rörelsefog.

Citat

Jag rekommenderar produkten till alla byggare som är på jakt efter en smartare konstruktionsplywood.
Hans Fougman