Moelven förlorade 27 miljoner

Kombinationen normal lågsäsong och obalans mellan råvarukostnader och färdigvarupriser för viktiga produkter, har bidragit till att Moelven förlorade 27 MNOK under årets första kvartal.

Detta ger ett resultat på driften som är 49 MNOK lägre än under motsvarande period 2010. Nettoomsättningen ökade under första kvartalet jämfört med fjolåret och slutade på 1 953 MNOK (1 477).

Koncernchef Hans Rindal på Moelven Industrier ASA förklarar att efterfrågan på koncernens produkter och tjänster i gängse ordning påverkats av lågsäsongen.

- Inledningen på året blev lika svår som vi förutspått och resultatet är inte tillfredsställande. Det finns emellertid tydliga tecken på bättring av såväl säsongsbundna som konjunkturmässiga skäl. Därför räknar vi med att vara tillbaka med ett positivt resultat efter andra kvartalet, säger Rindal.

Hög produktion trots lågsäsong
Såväl produktion som leveranser har likväl legat på en högre nivå än under samma period i fjol, vilket koncernchefen förklarar på följande sätt:

- Ökningen av nettoomsättningen beror i huvudsak på en högre aktivitet på den svenska marknaden för byggmoduler samt på förvärven av Sør-Tre Bruk AS, Granvin Bruk AS och Eco Timber AS som genomfördes i slutet av andra kvartalet i fjol. Även om aktivitetsnivån har ökat påverkas resultatet för sågverken av de låga priserna på industriträ internationellt sett. Byggvarudivisionen Wood fyller som regel ladorna rejält under första kvartalet inför den stundande byggaktiviteten under sommarhalvåret. Detta är något som påverkar resultatet negativt. I Byggsystemdivisionen, som levererar till projektmarknaden i Skandinavien, ökar aktiviteten. Uppstartskostnaderna ligger tidigt i projekten. Dessa förberedelser är emellertid nödvändiga för att vi ska kunna öka leveranserna senare i år och resultatutvecklingen under kvartalet visar att vi är på rätt väg, säger Rindal.

Positiva utsikter
Utvecklingen under första kvartalet 2011 ligger i linje med styrelsens förväntningar, med ett otillfredsställande samlat resultat för koncernen. Minskade råvarukostnader och högre priser kommer att ge bättre marginaler i divisionerna Timber och Wood under andra kvartalet. Man räknar också med en resultatutveckling i Byggsystemdivisionen till följd av ökad uppdragsmängd.

Styrelsen räknar med ett positivt ackumulerat resultat för första halvåret och ett samlat resultat för året, som är något lägre än fjolårets.

För ytterligare information:
Koncernchef Hans Rindal, mobil +47 90 69 69 10
Direktör för ekonomi och finans. Morten Sveiverud, mobil +47 90 98 06 67
Direktör för kommunikation och personal Kristin Vitsø Bjørnstad, mobil +47 90 71 37 01
Kommunikationsrådgivare Tom Erik Holmlund, mobil +47 91 66 86 68

www.Moelven.se