Moelven Notnäs får högre sågutbytte

Moelven Notnäs AB och Heinola Sahakoneet OY undertecknade i februari ett affärsavtal om att bygga om delningslinjen på Notnäs sommaren 2013. Investeringen ska ge ett högre sågutbyte och optimera centrum och sidbräder på ett bättre sett.

Affären uppgår till ca 13.5 miljoner SEK och omfattar en delningsmaskin med dubbelaxlad klingor, inläggare i reducerar två med aktiv kurvsågning, brädavskiljare med ny kedjetranportör, samt styrning av linjen från RemaSawco som är underleverantör till Heinola.

- Leveransen är en ”turn-keylösning” vilket innebär att leverantören har uppdraget att montera, installera och styra den inköpta utrustningen enligt det undertecknade kontraktet, säger VD Peter Broberg i Moelven Notnäs AB

Moelven Notnäs har under 2012 tagit fram olika koncept och omfattning från ett antal leverantörer där företaget slutligen föll för Heinola som projektgruppen anser har det bästa konceptet och de garantier Moelven har ställt på leveransen.

Högre sågutbyte
- Orsaken till att Moelven Notnäs byter ut delningslinjen är att den nuvarande linjen från 1991 inte uppfyller de kvalitetskrav som ställs på slutprodukten. Dessutom så kommer vi att kunna sönderdela med tunnare sågsnitt som kommer att förbättra volymbalansen som ger ett högre sågutbyte. Vi kommer även att kunna optimera både centrum och sidbräder på ett bättre sätt. Dessutom kommer vi att ha en bättre verkningsgrad på linjen eftersom vi har haft tekniska problem på nuvarande anläggning som kommer att förbättra produktiviteten, säger Broberg.

Efter Brobergs bedömning och de teoretiska beräkningar Moelven Notnäs har gjort, kommer sågutbytet jämfört med idag blir ca 1,5 % bättre. Hela projektet beräknas kosta 16 miljoner kronor.

För ytterligare kommentarer:

Peter Broberg, mobil 0738016804

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.400 anställda med en omsättning på drygt 8 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.