Moelven satsar i Värmlandsbro: Investerar i en ny värmeanläggning

En av Säffles största arbetsgivare - Moelven Byggmodul AB - i Värmlandsbro har investerat i en miljövänlig och bättre energianläggning baserat på pellets.

Anläggningen startades upp i början av oktober och ska värma upp hela fabriken på 27 000 m2. Tidigare användes 300 m3 olja per år och har nu ersatts med en miljövänligare pelletsuppvärmning.

VD Johan Samuelsson i Moelven Byggmodul AB önskar sprida budskapet om den lokala satsningen i Säffle.

- Vi är en av Säffles största arbetsplatser med 150 medarbetare. Vi arbetar med avancerat industriellt byggande med kunder över hela landet och vårt orderläge har aldrig varit bättre än nu. Vår verksamhet är beroende av kompetenta medarbetare både nu och i framtiden. Genomförd investering bidrar till att säkerställa en bättre arbetsmiljö i form av en jämnare värmefördelning i våra lokaler. Vi är dessutom måna om en miljövänlig profil i hela vår verksamhet, säger Samuelsson.

MIWA har levererat anläggningen och monteringen  har utförts av Forsbergs VVS och Energiteknik i Grums. Det har monterats 30 fläktsluftsvärmare och 12 ridåvärmare till portar. Totalt har det dragits cirka 2500 meter nya värmerör samt 100 meter kulvert.

- Fysiskt består anläggningen av två byggnader som dockades ihop på plats. Vi har monterat  två stycken pelletsilos á 80m³ och två skorstenar som är 15 meter höga, säger Samuelsson.

För info kontakta:

Johan Samuelsson, VD Moelven Byggmodul AB, Mobil 0706199335