Moelven tjänade 145 miljoner

För år 2008 tjänade Moelven närmare 145 MNOK på rörelsen. Sett mot en minskande byggmarknad i Europa är detta ett resultat koncernen får vara nöjd med.

I Byggsystemdivisionen, som i huvudsak bedriver projektverksamhet, bidrog färdigställandet av igångsatta projekt och realisering av orderreserver till att divisionen levererade ett mycket bra resultat under fjärde kvartalet - det bästa årsresultatet någonsin.

- Detta är huvudorsaken till att koncernen totalt sett har levererat ett tillfredsställande årsresultat, säger koncernchef Hans Rindal.

Koncernen omsatte 7.658 MNOK under 2008 mot 7.944 MNOK under 2007. Rörelseintäkter och rörelseresultat för koncernens fjärde kvartal sjönk och slutade på NOK 1 724 MNOK (1 983) respektive minus 53 MNOK (176). Resultat efter finansposter uppgick på årsbasis till 107 MNOK mot 972 MNOK för 2007.

Resultatnedgången beror i stora drag på en minskande byggmarknad i Europa. Koncernchefen förklarar situationen på följande sätt:

Sågverken drabbades tidigt
- Under 2007 hade vi en högkonjunktur som vi knappast kommer att få uppleva maken till på lång tid. Nedgången som måste komma, har särskilt drabbat sågverken. Under andra halvåret har sågverksdivisionen reducerat sin produktion med mer än vad som var planerat vid ingången av året. Den största utmaningen har emellertid varit prisnivån på industriträ, som har minskat betydligt mer och fortare än prisnivån på sågtimmer, säger Rindal.

För vidareförädlingsföretagen i division Wood har minskningen i byggaktiviteten reducerat efterfrågan på divisionens produkter. Prisnivåerna har också minskat, men inte lika markant och inte från en lika hög nivå som för sågverken.

Efter år 2008 är koncernchefen speciellt glad för att Moelven har tre olika ben att stå på.

- Byggsystem, som är en av tre divisioner i Moelven, tjänade över 50 MNOK under kvartalet. Divisionen har klarat att leverera bra resultat samtidigt som flera av divisionens företag har slagit till bromsarna för att orderstocken krymper.  Bra skött och bra genomfört av ansvariga företagschefer, säger Rindal.

Färre projekt
Företagen inom byggsystemdivisionen märker nu att efterfrågan om nya projekt minskar, och upplever också att kunderna annullerar order på grund av bristande finansiering och osäkra marknadsutsikter.

Rindal framhäver att Moelven har förberett sig på sämre tider genom att vidta åtgärder som dessvärre har medfört att medarbetare har förlorat sina jobb.

- Rörelsemässigt är det många som ställer upp extra för Moelven. Dessvärre är det så att vi inte klarar av att finna tillräckligt med uppdrag. Många kunder har också problem med att få finansiering till sina byggprojekt och många slutkunder med finansiering sitter och väntar på att priserna ska nå botten. Det betyder att vi blir tvungna att reducera kapaciteten i delar av vår industri för att anpassa oss till marknaden. Över 750 anställda är berörda av dessa åtgärder antingen som permitterade, uppsagda eller i en eller annan form genom reducerad arbetstid. Detta är jag ledsen för och av hänsyn till dem som drabbats av åtgärderna, skulle jag gärna sett att vi hade kunnat göra annorlunda, säger Rindal.

Det är omkring 150 färre anställda i Moelven i januari 2009 jämfört med samma tidpunkt i fjol.

Trygg inför framtiden
Eftersom största delen av Moelvens leveranser går till byggande och detta är en av de sektorer som drabbats hårdast av den ekonomiska lågkonjunkturen, är utsikterna för 2009 svagare än de var vid ingången till 2008. Priserna för industriträ av gran och furu i Europa antas vara nära botten och utmaningen för sågverksdivisionen är att fullfölja de påbörjade kostnadsanpassningarna så att också de nya prisnivåerna kan ge ett positivt resultat.

För hyvleridivisionen ger den betydande andelen leveranser till renoveringar samt om- och tillbyggnader en mer stabil aktivitetsnivå, men nedgången i efterfrågan för kommersiella fastigheter kommer att kräva betydande kapacitets- och kostnadsanpassningar även i denna division. För byggsystemdivisionen kommer de betydande kapacitetsreduktionerna, som påbörjades under 2008, att ge effekt under första halvåret 2009. Också inom denna division är det aktiviteterna riktade mot nya kommersiella fastigheter som avtar mest.

Totalt sett är Rindal trots allt trygg inför framtiden och hoppas att de som nu är kvar i Moelven ska känna att de har en solid arbetsplats.

- Finansiellt har Moelven närmare tre gånger så mycket eget kapital som skulder och en god likviditetsreserv. Samtidigt har koncernen solida ägare. Vi har dessutom genomfört en del tråkiga rörelsemässiga åtgärder just för att säkra oss inför framtiden. Även om vi tror att det blir ett par utmanande år, kommer vi också i år att få en sommar med mer byggande än det är under vintern. Jag ser positivt på framtiden, säger Rindal.

För ytterligare information:
Koncernchef Hans Rindal, mobil +47 90 69 69 10