Moelven tjänade 56 miljoner norska kronor

Under årets andra kvartal tjänade Moelven 56 miljoner norska kronor på verksamheten. Detta är 85 miljoner norska kronor mindre än motsvarande period i fjol. Efter finansposter blev resultatet för kvartalet 28 miljoner norska kronor.

Nettoomsättningen för koncernen uppgick under andra kvartalet till 2 170 MNOK (1 937). För första halvåret landade nettoomsättningen på 4 123 MNOK (3 414) och rörelseresultatet på 29 MNOK (164).

Liten prisskillnad mellan råvaror och färdigvaror
Orsaken till nedgången i resultatet mot i fjol kan i stor utsträckning tillskrivas de relativt höga råvarupriserna för de timmerförbrukande enheterna jämfört med prisnivån på färdigvarumarknaderna.

- Även om råvarupriserna sjönk under första halvåret har kombinationen av dessa faktorer medfört ett lägre rörelseresultat för både Timber och Wood-divisionen. Priserna på industriträ nådde sin kulmen under tredje kvartalet 2010 och har under andra kvartalet i år legat på en väsentligt lägre nivå än jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har inte råvarukostnaderna sjunkit i samma utsträckning, säger koncernchef Hans Rindal på Moelven Industrier ASA.

Tuffa ramvillkor
Rindal förklarar att detta har gett sågverksdivisionen Timber tuffa ramvillkor.

- Marknaden för färdigvaror är fortfarande något labil. Perioder med låga bruttomarginaler på grund av svängningar mellan råvaru- och färdigvarumarknaderna är emellertid normala för den här divisionen. Under andra kvartalet är vi trots allt tillbaka i leken och samtliga tre divisioner uppvisar positivt resultat och koncernen som helhet tjänar pengar, även om jag gärna skulle se att det var mer, säger Rindal.

Ökad aktivitet
Samtliga tre divisioner har ökat omsättningen jämfört med i fjol. För byggvarudivisionen Wood beror det till stor del på företagsförvärv. För Byggsystemdivisionen är det ett tydligt uttryck för att aktiviteten på marknaden har ökat, i synnerhet för den professionella byggmarknaden i Sverige och Norge.

Inte nöjd
- Detta ger en bild av ökad aktivitet fast med lägre omsättning. Detta är en bild vi inte är helt nöjda med. Men vi förväntar oss en bättre balans mellan färdigvarupriser och råvarupriser under andra halvåret än dem vi såg under det första. På hemmamarknaden för träbaserade byggvaror tror vi också att vi kommer att få se hög aktivitet under sommaren fast med en normal säsongsmässig minskning mot slutet av året. Orderreserven i Byggsystemdivisionen ligger på en normalt bra nivå, vilket säkerställer god aktivitet även under andra halvåret, säger Rindal.

Resultatförbättringar
Moelven räknar med att koncernen kommer att förbättra sitt resultat under andra halvåret men att årsresultatet hamnar på en lägre nivå än i fjol.

För ytterligare information:
Koncernchef Hans Rindal, +47 90 69 69 10