Positivt kvartal för Moelven

Säsongsmässig förbättring av efterfrågan, positiv prisutveckling för industriträ och effekter av kostnadsbesparande åtgärder bidrog till ett positivt resultat för Moelven under andra kvartalet. Ändå gör den svaga internationella konjunkturutvecklingen att resultatet är betydligt lägre än för samma period i fjol.

Rörelseintäkter och rörelseresultat för koncernen under andra kvartalet uppgick till 1 771,7 MNOK (2 202,3) respektive 24 MNOK (81,3). För första halvåret uppgick rörelseintäkterna till 3 227,9 MNOK (4 153,6) och rörelseresultatet till minus 66,1 MNOK (plus 191,5).

Minskad omsättning
- Efterfrågan på koncernens produkter och tjänster har - som normalt - förbättrats under andra kvartalet jämfört med det första, säger Hans Rindal, koncernchef i Moelven Industrier. - Men totalt sett är efterfrågan på koncernens produkter och tjänster betydligt lägre än den har varit de två senaste åren. Omsättningen i koncernen är hittills mer än 900 MNOK lägre än i fjol.

ROT-marknaden starkast
Inom förädlingsverksamheten ser vi att högsäsong och hög aktivitet i ROT-marknaden har bidragit till en bra efterfrågan. Byggsystem-divisionen har hittills varit minst påverkad av lågkonjunkturen och orsaken är också här fokus på ROT-marknaden, service- och underhållsavtal, samt att inredningsföretagen framför allt levererar produkter och tjänster som kommer sent in i byggprocessen. Nybyggnadsaktiviteten är dessvärre mycket låg i hela Skandinavien, både för kommersiella fastigheter och för bostadsbyggande. - De stora byggprojekten är det färre av och det finns orsak till att tro att det kommer att ta tid innan bilden ändrar sig, säger Rindal.

Ökande priser på industriträ
När det gäller sågverken ser vi att produktionen av industriträ har reducerats i Europa under första halvåret. Minskningen har varit större än nedgången i efterfrågan. Därför ser vi nu att priserna på industriträ stiger, efter att har varit fallande sedan 2007.

Anpassningar har gett effekt
Moelven har under det sista året gjort väsentliga anpassningar av produktionskapaciteten, och även om det ännu återstår några nödvändiga rationaliseringsåtgärder, har de åtgärder som initierades under de två föregående kvartalen påverkat kostnadsnivån positivt under andra kvartalet och koncernens kostnader är på god väg att anpassas till en väsentligt lägre aktivitetsnivå. - Det är samtidigt glädjande att de förbättrade marknadsförhållandena har medfört ökad produktion vid flera enheter, och många anställda som har varit berörda av kortsiktiga kapacitetsanpassningar är nu tillbaka i arbetet, säger Rindal.

Framtidsutsikter
Trots enskilda signaler om bättre tider, är det också mycket som tyder på att finanskrisen kommer att prägla marknaderna under lång tid framöver. Rindal uppsummerar - Det är låg nybyggnadsaktivitet, arbetslösheten stiger och vi bedömer totalt sett utsikterna som osäkra. Vi förväntar oss en positiv utveckling också under tredje kvartalet, men därefter kommer det en vinter med en lägre aktivitetsnivå. Vi är emellertid - genom de anpassningar vi har gjort - bättre rustade för att möta ännu en lågsäsong, som är svagare än normalt på grund av lågkonjunkturen.

För ytterligare information:
Koncernchef Hans Rindal, + 47 90 69 69 10