Tar Parisavtalet på allvar

– Utsläppen av växthusgaser och temperaturhöjningen är på allvar. Vi måste alla bli medvetna om vad vi gör, vad vi konsumerar och hur vi lever, säger Arthur Buchardt, som är byggherre.

Den fråga som många ställer sig är varför han bestämde sig för att bygga världens högsta trähus - Mjøstårnet - just i småstaden Brumunddal i Ringsaker kommun i sydöstra Norge? Varför valde han inte en plats i en storstad nere på kontinenten, där han kan få tre gånger så mycket betalt för huset när det står klart?

– Att bygga i trä är en central poäng för mig och då passar Ringsaker bra. Ringsaker är den kommun i världen som levererar mest träbaserade produkter till byggindustrin. Kommunen är också den kommun i världen som har störst kompetens inom byggnation av stora, komplexa  byggnader i trä. Jag kommer sätta Ringsaker och småstaden Brumunddal på världskartan. Dessutom är jag uppväxt i Ringsaker och har bott här i 28 år. Jag tycker verkligen om den här platsen, säger Arthur Buchardt.

< Se den första av totalt sex filmer om världens högsta trähus här >

Närhet är viktigt
För honom är det också viktigt att råvarorna har transporterats korta sträckor och att de finns i skogarna i närområdet.

– Råvaran för Mjøstårnet finns i närheten. Virket sågas lokalt och bearbetas till fantastiska byggmaterial i trä. Och kompetensen finns här. I kombination med ambitionerna om minskade koldioxidutsläpp skapar det en helhet. En bra och värdefull historia. Det hade inte gått att berätta samma historia om vi hade byggt huset i Malmö. Lokalproducerat material är därför en viktig dimension. Pusselbitarna faller på plats, säger han.

Parisavtalet är viktigt
Parisavtalet – som bland annat innehåller bestämmelser om att minska utsläppen av koldioxid – och uppmaningar från nationella och internationella politiker samt ledande experter om att vi alla måste anpassa oss till det gröna skiftet, har inspirerat Arthur Buchardt.

– De är något på spåren. Det har gått upp ett ljus för mig och det borde det göra för fler. Utsläppen av växthusgaser och temperaturhöjningen är på allvar. Vi måste alla bli medvetna om vad vi gör, vad vi konsumerar och hur vi lever. Vi måste bidra på vårt eget sätt. Med det här projektet vill jag bidra till att förmedla ett viktigt budskap. Att visa vad som är möjligt. Och att bygga med trä kommer att bidra till en bättre miljö. Det är hållbart. Att bygga med trä innebär att bidra till en bättre värld där man kan andas. Ett bättre klimat för alla, säger Buchardt.

Hoppas kunna inspirera
Buchardt hoppas att hans ambitioner att bygga världens högsta hus i trä kan ha inspirerat andra.

– Med Mjøstårnet visar vi nu att det går att bygga stora, komplexa byggnader i trä. Då kan exempelvis även den planerade norska regeringsbyggnaden i Oslo byggas i trä. Det kan bli ett internationellt landmärke i trä, säger Buchardt.

Älskar trä
Arthur Buchardt tycker mycket om trä. Han har bott i trähus hela livet och har ett som byggdes 1887. Han andas bättre i trähus. Träentusiasten anser förstås också att det är bättre att bo i ett trähus än i ett hus av stål, betong och gips. Och det slutar inte där för honom. Han tror att det snart kommer att införas lagar på det internationella planet om att stora byggnader ska byggas i klimatvänliga material.

– Vi kommer att uppleva samma utveckling inom byggbranschen som inom bilindustrin. Om 15 år kommer det att vara olagligt att köra bilar som drivs med fossila bränslen. Därför är det viktigare än någonsin att vi har en ambitiös och innovativ träindustri som är tidigt ute med tankar, idéer och lösningar, säger Buchardt.

Kreativitet är nyckeln
Buchardt anser att nyckeln till framgång när det gäller att bygga Mjøstårnet är kreativitet och lite ”galenskap”!

– Och man måste våga. Jag är både lite dum och lite klok och jag har inte heller FÖR mycket kunskap. Det är en bra kombination. Det bidrar till en förmåga att genomföra saker. Det går inte heller utan ekonomiska muskler. Om man har det har man också möjlighet att ta täten. Alla ledare som vill något måste ta täten och visa att det är möjligt. Jag måste kunna förklara det och stå för det. Jag önskar dig varmt välkommen till Mjøstårnet, oavsett om du tänker ta en kopp kaffe, äta middag, bo över på Wood Hotell eller besöka någon av dem som har kontor eller bor här. Det blir en upplevelse för livet, säger Buchardt.

Till redaktionen: Moelven gör sex filmer om den otroliga historien bakom världens högsta trähus – Mjøstårnet. I den första filmen presenteras mannen som vågar bygga huset – fastighetsinvesteraren Arthur Buchardt. De kommande fem filmerna släpps med jämna mellanrum under 2018. Teman som ”klarar ett trähus en brand”, ”ingenjörskonst i världsklass”, ”så byggs världens högsta trähus”, ”är trähus miljövänliga”? och ”resan från granfrö till världens högsta trähus” kommer att tas upp i filmerna . Häng med! Vill ni skapa eget redaktionellt material och reportage om Mjøstårnet erbjuder vi gärna intervjuer, kvalitetsbilder, film- och fototillfällen samt visning av huset på byggplatsen. Kontakta gärna:

Tom Erik Holmlund
Kommunikationsansvarig