Villa Moelven: Unikt och nyskapande projekt

Moelven Töreboda har tillverkat och levererat hela limträstommen till Villa Moelven, ett unikt hus med innovativ arkitektur och intelligent teknik – byggt i 100 procent trä. Projektet, som är en hyllning till skogens råvara och traditionell byggteknik, har rönt stor uppmärksamhet.

Villa Moelven är ett unikt och nyskapande projekt som vill visa träets överlägsenhet vid husbyggnad. Huset har Moelven Töreboda tagit fram i samarbete med Klas Holm Design och Widjedal Racki Arkitektstudio. Projektet har kunnat genomföras tack vare Moelven Woods breda sortiment och möjligheter att anpassa produkterna utefter kundens önskemål.

- Det är ett bevis för att vi som leverantör har en väl fungerande produktions- och leveransstyrning även då specialtillverkade träprodukter ska samsas med det normala flödet av volymleveranser, säger Peter Johnson som är projektsäljare hos Moelven Wood.

Villa Moelvens fasad består av kiselbehandlad Thermowood av furu med projektanpassade profiler. Köket har specialtillverkade luckor och detaljer i furuplywood som även använts som väggbeklädnad samt för att skapa unika inredningslösningar.

Moelvens höga grad av närproducerade produkter, till stor del i egen tillverkning, har gjort det möjligt att ha en enda träleverantör när denna arkitektoniskt nyskapande villa byggts.

Johan Åhlén, VD Moelven Töreboda,tycker att det har varit ett väldigt intressant projekt.

- En av de saker som gör projektet extra spännande är att hela stommen är synlig. Med det följde utmaningen att utforma alla dolda infästningar med den precision som krävts. Vi är väldigt nöjda med resultatet. Den kvalitetsnivå som har uppnåtts stämmer väl med våra ambitioner och vad vi vill att Moelvens varumärke ska förknippas med.

Kontakta Thomas Kling, Moelven Töreboda, på telefon 010 – 122 62 06 eller via e-post thomas.kling@moelven.se för mer information om Villa Moelven.

Om Moelven Töreboda AB

Moelven Töreboda AB har funnits sedan 1919 och är idag en av Europas ledande tillverkare av limträ Förutom produktion av standard och specialbalkar har vi kvalificerade helhetslösningar för till exempel arenor, hallar, broar ,flervåningshus i trä. Våra erfarna konstruktörer tar fram en komplett helhetslösning för ditt projekt utifrån en idé eller en arkitektlösning.

Idag har bolaget 117st anställda.