• Moelven/

”Största utmaningen är att förändra attityden till trä i branschen!” (Helena Johansson, Doktor Luleå Tekniska Universitet)

Lovorden var många när Moelven Töreboda premiärvisade sitt nya, unika pelarbalksystem i trä, trä8, för inbjudna arkitekter och byggherrar. Cirka 50 gäster fick under ett par timmar en ingående presentation av konceptet samt en möjlighet att på nära håll studera en skalmodell uppbyggd för att visa systemet. Där fanns även de enskilda produktkomponenterna som säkerställer stabiliteten i systemet - Limträbalk, Kerto Q samt Ripa takbjälklag. Spontana kommentarer som hördes bland åhörarna var ”nytänkade”, ”miljöperspektiv” och ”genomtänkt konstruktionslösning”.

Johan Åhlén, projekt- och utvecklingschef på Moelven Töreboda AB och ansvarig för utvecklingen av byggsystemet trä8:

”Vi har fått mycket positiva reaktioner från de arkitekter och byggherrar som är här. Bara fantasin sätter gränser för hur systemet kan utvecklas för att skapa moderna och miljömedvetna kontor, affärslokaler med mera.”
”Målet var att utveckla en paketlösning i trä för att effektivisera stomresningen i byggmomentet samt säkerställa de ökade miljökraven från marknaden, och det målet har vi verkligen lyckats med. En synergieffekt för entreprenören är att vi genom trä8 även levererar en väderskyddad arbetsmiljö för byggjobbarna samt att transporterna blir både färre och har mindre tonnage.”

Kvällen inleddes av VD, Roger Roser som presenterade Moelven Törebodas aktuella och framtida utveckling. Pelarbalksystemet trä8 är ett konkret exempel på en målinriktad satsning på produktutveckling tillsammans med universitet och högskolor. I det här fallet har samarbetspartnern varit Luleå Tekniska Universitet.

Doktor Helena Johansson, Luleå Tekniska Universitet:

”När vi startade projektet ville vi utmana trämaterialet och därmed utveckla nya lösningar. Trä är inte en begränsning – snarare ökar det möjligheterna med hela byggprocessen. Ett exempel på detta är att vi har en konstruktion där takbjälklagen kan läggas efter att taket är på plats. Man kan med andra ord bygga väderskyddat tidigt i byggprocessen”
”Största utmaningen är att förändra branschattityden till att bygga i trä. Vi kan genom trä8 bevisa att du kan bygga stabilt och miljövänligt med trä.”

Roberto Crocetti, forskare och utbildare på Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut gav sedan en teknisk beskrivning av trä8. Systemet kommer att börja jobba på marknaden under 2009 och kan initialt byggas upp till 4 våningar med 8 meters spännvidd. Komponenterna i trä8 består av pelare av limträ, balkar av limträ, stabiliseringselement av limträ och Kerto, golv- och takbjälklag av Kerto samt smidesbeslag.

Eftersom trä8 har en stomme helt i trä ger detta stora miljöfördelar och med en bärande konstruktion i trä kan man även garantera goda brandsäkerhetsegenskaper. Även leveranserna blir färre då trä8 har låg vikt. Limträ och Kerto sätter inga gränser för träbyggnadsteknikens möjligheter, utan är konstruktionsmaterial som optimerar de tekniska egenskaperna hos träet, samtidigt som hänsyn tas till miljöaspekterna. Själva materialtillverkningen är också en resurssnål process. Råmaterialen är inhemskt barrträ (gran) och ett miljövänligt lim, och eftersom materialet ofta ”skräddarsys” för beställaren ger det inte upphov till några betydande byggrester på byggplatsen.

Lyssna på Sveriges Radio Skaraborgs reportage från eventet:
Länk: http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=2488220

För mer information om trä8, kontakta:
Johan Åhlén, Projekt- och Utvecklingschef, Moelven Töreboda AB
Tfn 0506 481 89
E-post: johan.ahlen@moelven.se

För mer information om Moelven Töreboda, kontakta:
Roger Roser, VD, Moelven Töreboda AB
Tfn 0506 481 21, Mobil +46(0)70-228 676 6,