Synlig Kertostomme i Kristianstads Vattenrike!

Sveriges första stora byggnad med synligt Kerto kommer från Moelven Töreboda. Det finns en tradition att bygga in Kerto och stommen i Sverige. Men i Kristianstad kommun väljer man nu att göra helt om. Kertostommen till det nya Naturum i stadens våtmarker kommer att vara synlig, tack vare den nyskapande arkitekten Fredrik Pettersson och Kerto från Töreboda. På Moelven Töreboda är Kerto-produkterna en viktig del i produktsortimentet för att komplettera företagets egna limträkomponenter och tillföra marknaden innovativa lösningar.

I början av 2010 levererar Moelven Töreboda den stomme i Kerto som kommer att bära upp den nya byggnaden Naturum i Kristianstads våtmarker. Byggnaden kommer att bli Sveriges första hus med synlig Kertostomme. ”Vi är mycket glada över att ha Kertoprodukterna i vårt sortiment”, berättar Roger Roser, VD på Moelven Töreboda. ”Vi är stolta över att kunna leverera denna speciallösning av Kerto till Kristianstad kommun, en lösning som dessutom innebär en unik synlig stomdesign för Sverige. Naturum i Vattenriket blir en fantastisk marknadsföringspelare för materialet”, fortsätter han. Naturligt med trä i ett naturvårdsområde Naturum i Kristianstad byggs på pålar i ett våtmarksområde, och man når till byggnaden via gång- och cykelbroar. Huset som ska inhysa Naturum skall kännas som en förlängning eller transformation av träbroarna och har för avsikt att spegla ett släktskap till dem. ”Det är väldigt intressant att låta det bärande materialet, i detta fall Kerto, komma fram och vara en del av gestaltningen”, förklarar Fredrik Pettersson på White Arkitekter. Materialvalet var naturligt för arkitekten: ”Vi ville skapa upplevelsen av ett trähus, även om det finns inslag av andra material i huset. Med hjälp av den synliga Kertostommen skapas en tydlig träkaraktär med en tunn och slank profil, vilket ger att sprött intryck”, menar Fredrik Pettersson. I Sverige är detta den första stora byggnaden med synlig Kertostomme, och byggnadens design är inspirerad av byggnader i bland annat Danmark. Naturum Kristianstads Vattenrike är avsett för utställningar, kafé, utbildnings- och konferenslokaler samt kontorslokaler för Biosfärkontorets administration. Målet är att skapa en port in i Vattenriket och skapa kontakt mellan staden och Vattenriket.