Växjö Universitet väljer pelarbalk i trä!

Moelven Töreboda har fått sin första order på det innovativa pelarbalksystemet trä8. För att möta efterfrågan på träbaserade konstruktioner som alternativ till traditionella pelarbalksystem, lanserade Moelven Töreboda under 2009 det revolutionerande öppna byggsystemet trä8, helt i trä. Nu byggs det första huset i Sverige med trä8 som pelarbalksystem. Det är Växjö Universitet som expanderar och kommer att få en funktionell byggnad till IT-enheten samt en hörsal för 350 personer. Den högsta delen på byggnaden blir 3 våningar.

Den nya Universitetsbyggnaden i Växjö kommer att bli ett så kallat lågenergihus, vilket går hand i hand med de stora miljöfördelar det ger att bygga med ett pelarbalksystem helt i trä. På Moelven Töreboda är man också mycket positiv till att huset byggs just i Växjö – Sveriges främsta arena för modernt trähusbyggande. ”Under det senaste året har Moelven Töreboda presenterat trä8 i hela Norden, och projektet har mottagits med stort intresse. Det känns väldigt spännande att fortsätta jobba vidare med ett system som vi tror mycket på”, säger Roger Roser, vd på Moelven Töreboda. Entreprenören som uppför byggnationen, PEAB, är den första entreprenören i Norden som i en traditionell bransch väljer att bygga i trä8. Projektet med trä8 i Växjö omfattar cirka 300 m3 limträ och har ett värde kring 6,9 miljoner. Produktionen börjar omgående på Moelven Töreboda och den första leveransen är beräknad till slutet av februari 2010. I tillägg till detta kommer man även att leverera 2500 m2 bjälklag av Kerto samt 1500 m2 takkassetter. Bjälklagen skall tillverkas i Töreboda men takkassetterna kommer produceras på Moelven Byggmodul i Sandsjöfors. För mer information, kontakta: Roger Roser, VD, Moelven Töreboda AB Tfn +46(0)506-481 21, Mobil +46(0)70-228 676 6, E-post: roger.roser@moelven.se