Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2001

Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2001 Mogul.com Group AB (publ) Fortsatt resultatförbättring med positivt kassaflöde i kvartal 4 Kvartal 4, 2001 - Koncernens nettoomsättning uppgick till 65,3 Mkr (80,5 Mkr). - Koncernens resultat före goodwillav- och nedskrivningar samt strukturkostnader blev 0,7 Mkr (-20,1 Mkr). - Verksamhetsområdena uppvisade ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten med 10,3 Mkr (12,4 Mkr). Koncernens likvida medel inklusive valutakursförändring ökade med 6,2 Mkr (-0,1 Mkr). - Nettoomsättningen per anställd och arbetsdag ökade till 4,2 tkr (4,1 tkr för Q3). - Resultatet har belastas med strukturkostnader motsvarande 11,2 Mkr (20,4 Mkr). - Mogul fick en rad nya order under kvartal 4. I Sverige från bland andra Eniro, PTK och Bonnier Product Information Ltd ICC, i Norge från Gjensidige NOR och sjukhusprojektet RIT2000 och i Finland från Handels- och industriministeriet. - Björn Wallin utsågs den 25 oktober till vd och koncernchef i Mogul.com Group AB och ny koncernledning är utsedd efter kvartalets utgång. Helår, 2001 - Koncernens nettoomsättning uppgick till 262,0 Mkr (275,5 Mkr). - Verksamhetsområdena uppvisade ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten med 12,5 Mkr (-19,5 Mkr). - Koncernens resultat före goodwillav- och nedskrivningar samt strukturkostnader blev -14,8 Mkr (-40,2 Mkr). - Koncernens resultat efter finansiella poster blev -90,8 Mkr (-604,2 Mkr), varav goodwillavskrivningarna, inklusive nedskrivning av goodwill utöver plan om 27,4 Mkr (412 Mkr), uppgick till 55,8 Mkr (533,2 Mkr). - Koncernens kvarstående goodwill uppgår till 31,4 Mkr efter en nedskrivning utöver plan om 27,4 Mkr. - Resultatet har belastats med strukturkostnader under året med 21,1 Mkr. - Antal medarbetare har under året minskat från 381 till 247 främst till följd av det åtgärdsprogram som Mogul har genomfört. - Nettoomsättningen per anställd och arbetsdag ökade med 28 % mellan Q1 och Q4 till 4,2 tkr. Utveckling under år 2001 [REMOVED GRAPHICS] Utveckling under året Effekten av den minskade efterfrågan på IT-konsulttjänster, som lågkonjunkturen fört med sig, har tack vare snabba åtgärder och goda kundrelationer kunnat begränsas för Mogul. För att möta den förändrade marknadssituationen har Mogul genomfört det åtgärdsprogram som aviserades i början av året med det övergripande syftet att så snart som möjligt uppnå positivt kassaflöde och lönsamhet. Åtgärderna har bestått i en kraftig reduktion av koncernens kostnader, främst genom ett minskat antal medarbetare, ett utpräglat operativt fokus, ett nytt uppföljningssystem samt en omorganisation utifrån kundsegment i stället för funktioner. Åtgärdsprogrammet har resulterat i en kontinuerlig resultatförbättring under året och ett positivt kassaflöde under kvartal 4. Alla Moguls verksamhetsområden har utvecklats väl under året. Personalneddragningarna har främst avsett den norska verksamheten och har givit önskad effekt i form av en kraftig resultatförbättring. Den svenska verksamheten har visat vinst varje enskilt kvartal. Mogul i Finland har haft en kraftig omsättningsökning och vände i det fjärde kvartalet till ett positivt resultat. Långa, ömsesidigt givande kundrelationer har varit nyckeln till Moguls försäljningsframgångar under året. Mogul har fått flera stora nya order från kunder som man sedan tidigare har långvariga relationer med. Uppdragen har avsett nya och vidareutvecklade informationslösningar och affärssystem för internet, främst inom de prioriterade segmenten bank/finans samt media. Framtidsutsikter Det helt övergripande målet för Mogul under 2002 är att visa lönsamhet före goodwillavskrivningar vilka kommer att fortsätta belasta resultatet i ytterligare ett par år. Strategin är att fortsätta driva verksamheten med fokus på en kontinuerlig resultatförbättring med hjälp av effektiva processer hela vägen från offert till leverans. Mot bakgrund av de goda kundrelationerna och det starka orderläget bedömer Mogul utsikterna som goda att nå målet. Väsentliga affärer och händelser Affärer och marknad Inom banksektorn har Mogul fått flera intressanta uppdrag. Mogul i Norge har tecknat ett ramavtal med SpareBank 1 gällande utveckling och förvaltning av bankens nätbankslösning. Ordern är värd ca 10 Mkr. Även Gjensidige NOR, Norges näst största finanskoncern, har förlängt sitt ramavtal med Mogul i Norge i ytterligare ett år. I den svenska finanssektorn har Mogul långa kundrelationer med SkandiaBanken och Föreningssparbanken och i Finland med Sampo och Ålandsbanken. Bland företag inom mediesektorn märks det långvariga samarbetet med Eniro med vilka Mogul tecknat ett ramavtal på minst två år gällande utveckling av online-tjänsterna Gulasidorna.se, Emfas.com och DinDel.se. Avtalet har följts av ett flertal konkreta uppdrag under året. Vidare har Dun & Bradstreet förlängt samarbetet med Mogul som utvecklar nya funktioner på företagets kreditupplysningstjänst. Andra kunder inom mediasegmentet i Sverige är Bonnier Affärsinformation och SF Bio. I Finland har Mogul dessutom gjort ett genombrott inom offentlig förvaltning. För statsrådets kansli och ett flertal ministerier inom den finska regeringen har Mogul bland annat gjort en ny internettjänst och en ny sajt inför Finlands övergång till euro. I november tecknades ett omfattande avtal med det brittiska affärsinformationsföretaget ICC. Mogul utvecklar en ny, tekniskt mycket avancerad, webbtjänst för sökning bland databasens 6,5 miljoner företag. Efter rapportperiodens utgång har Mogul fått viktiga order från bland andra Toyota Norge, Volvo Personbilar Norge och SpareBank 1. Ledningsförändringar Björn Wallin utsågs den 25 oktober till vd och koncernchef i Mogul.com Group AB. Sedan den 20 december 2000 arbetade Björn Wallin som tillförordnad vd. Dessförinnan arbetade han som controller och ekonomidirektör inom Mogul-koncernen (tidigare Optosof) där han började i januari 1999. En ny koncernledning är utsedd i februari 2002 bestående av Björn Wallin vd, Urban Näsman chef för den svenska och finska verksamheten, Jon Øyvind Eriksen chef för verksamheten i Norge och Peter Ågren ekonomichef. Övrigt Vid den ordinarie bolagsstämman den 28 mars 2001 invaldes Petter Mannsverk Andresen, Gunnar Nordseth och Bo Strandberg som nya styrelsemedlemmar. Vid en extra bolagsstämma den 30 oktober 2001 beslutades om en riktad emission av ett förlagslån förenat med ett optionsprogram riktat till koncernledning och ledande befattningshavare i Mogul-koncernen. Utspädningen av aktiekapital och röstetal motsvarar 8,9 procent vid fullt utnyttjande. Resultat, finansiell ställning och nyckeltal år 2001 Koncernens nettoomsättning uppgick till 262,0 Mkr (275,5 Mkr). Nettoomsättningen per anställd och arbetsdag uppgick till 4,2 tkr (3,6 tkr) [REMOVED GRAPHICS] Rörelseresultatet före goodwillav- och nedskrivningar uppgick till -35,9 Mkr (-75,6 Mkr). Resultatet har belastats med strukturkostnader med 21,1 Mkr (35,4 Mkr). Resultatet efter finansiella poster blev -90,8 Mkr (-604,2 Mkr) varav goodwillav- och nedskrivningarna uppgick till 55,8 Mkr (533,2 Mkr). I moderbolaget blev resultatet efter finansiella poster men före nedskrivning av aktier i dotter-företag 0,8 Mkr (-23,3 Mkr). Resultatet per aktie efter full skatt uppgick till -8,92 kr (-61,67 kr). Kassalikviditeten blev 195 % (179 %) och soliditeten uppgick till 59 % (67 %). Justerat eget kapital per aktie före utspädningseffekt utgjorde 10,62 kr (19,33 kr). Kassaflödet från den löpande verksamheten var -27,3 Mkr (-47,7 Mkr). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/06/20020206BIT00070/bit0001.doc Hela bokslutskommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/06/20020206BIT00070/bit0001.pdf Hela bokslutskommunikén