Mogul levererar Företags-Finland - ny internetportal för offentliga företagstjänster Internetportalen Företags-Finland lanseras idag på adressen www.yrityssuomi.fi. Tjänsten ska hjälpa små och medelstora företag och blivande företagare att på ett enkelt sätt hitta information om offentliga tjänster som behövs för att starta, utveckla och internationalisera verksamheten. Mogul har fungerat som kommunikationskonsult och ansvarat för det tekniska genomförandet av projektet. Företags-Finland är en viktig del i den finska regeringens arbete med att genomföra och utveckla informations- och företagarprojekt. Tjänsten baseras på Moguls egenutvecklade programvaror som även används i projekt för finska regeringen, statsrådets kansli och finansministeriet. Den nya tjänsten är ett resultat av samarbetet mellan offentliga företagsfinansierings- och servicebolag, där Finnvera, Finpro, Sitra, Finlands Industriplacering, Tekes, och arbetskrafts- och näringscentralerna ingår. - Med Företags-Finland samlar vi flera av de tjänster som den offentliga sektorn erbjuder under en och samma adress på ett helt nytt sätt. Det sparar tid för företagen när de letar information. Dessutom är det ett unikt samarbetsprojekt mellan de olika organisationer som ingår i projektet. Moguls mångsidiga kunskap inom internet har tillfört projektet viktig kompetens, säger Raimo Porttikivi projektchef på handels- och industriministeriet (HIM). I utvecklingsarbetet av portalen har Mogul kartlagt behovet av webbtjänstens innehåll. Nyckelpersoner inom de olika organisationerna har testat en demoversion för att tjänsten ska motsvara företagens behov när det gäller användarvänlighet och innehåll. Informationen ska vara lätt att hitta utifrån användarens situation och egna specifika behov. - De inblandade parterna har även tillgång till ett intranät för att underlätta kundservice-arbetet. På så sätt förenar portalen även de olika organisationerna och förstärker samarbetet dem emellan, understryker Mia Toivanen, projektledare på Mogul Finland. För ytterligare information vänligen kontakta: Heikki Hakala, affärsområdeschef, Mogul Finland tel. +358 9 682 32 030, mobil +358 40 504 4554 Raimo Porttikivi, projektchef, handels- och industriministeriet, tel. +358 9 160 2647. Mogul.com Group AB (publ.) hjälper företag att identifiera och utnyttja nya affärsmöjligheter med fokus på Internet, genom att utveckla och implementera, heltäckande IT-relaterade kommunikationslösningar och affärssystem. Bland uppdragsgivarna finns företag som Alcro, Alecta, , Dun & Bradstreet, Eniro, Gjensidige NOR, Skandia, SkandiaBanken, SpareBank 1, Toyota och finska regeringen. De i koncernen ingående dotterbolagen Mogul Technology AS, Mogul Technology Center AB, Mogul Services AB, Mogul Finland Oy och Optosof Ltd har idag kontor i Sverige, Norge, England och Finland. Koncernens nettoomsättning år 2001 var 262 Mkr. Mogul är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Se vidare www.mogul.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/13/20020213BIT00690/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/13/20020213BIT00690/bit0002.pdf