Mogul utvecklar det elektroniska antidopingpasset lagom till vinterolympiaden i Salt Lake City Mogul har slutit ett avtal med Finska Antidopingkommittén, FINADA om att utveckla ett IT-system för ett elektroniskt antidopingpass. Den första utvecklade delen av systemet presenterades i samband med att det finska OS-laget åker till vinterolympiaden i Salt Lake City. Den finska Antidopingkommittén har nu tagit ett viktigt steg och byter ut de manuella formulären mot ett digitalt arkiv som gör det enkelt att ta del av en elitidrottares testhistoria. Med hjälp av Moguls egenutvecklade tekniska plattform har man skapat ett digitalt id-kort. Det så kallade antidopingpasset ökar således den rättsliga säkerheten för alla idrottsmän som tävlar på elitnivå. Passet är en internetbaserad lösning och är bland det första i sitt slag i världen. Antidopingpasset innehåller personuppgifter, hälsotillstånd, träningskalender, detaljer kring dopingtest och en lista på förbjudna preparat och metoder. Olika användargrupper som till exempel idrottsmän, tränare, idrottsförbund, läkare och annan hälsopersonal får tillgång till systemet genom att skapa sin egen användarprofil. Det gör att de får tillgång till de uppgifter som är nödvändiga för att de ska kunna utöva sin verksamhet. I ett senare skede när systemet är integrerat med World Antidoping Association, WADA, kommer det att bli möjligt att utbyta data på ett säkert och effektivt sätt även på internationell nivå. - Antidopingpasset är så mycket mer än ett pass och informationskort. Genom att använda systemet kommer idrottsmän inte bara att få korrekt information utan också genomgå en inlärningsprocess som kommer att bli användbar för dessa personer på lång sikt. Det här systemet kommer att vara till oerhörd hjälp i vårt dagliga samarbete med idrottare, idrottarens omgivning och FINADAs testare, säger Pirjo Krouvila generalsekreterare på FINADA. FINADA-projektet finansieras av det finska utbildningsministeriet. För ytterligare information vänligen kontakta: Arto Ignatius, affärsområdeschef på Mogul i Finland, tel +358 9 6823 2051, mobiltel +358 400 502 208, e-post: arto.ignatius@mogul.fi Björn Wallin, vd Mogul.com, telefon +46 8 506 66 220, mobil +46 70 99 99 226, e-post: bjorn.wallin@mogul.com Pirjo Krouvila, generalsekreterare Finska Antidoping kommittén FINADA, tel +358 9 3481 2010, mobiltel +358 400 503 798, e-post: krouvila@liite.slu.fi Mogul.com Group AB (publ.) hjälper företag att identifiera och utnyttja nya affärsmöjligheter med fokus på Internet, genom att utveckla och implementera, heltäckande IT-relaterade kommunikationslösningar och affärssystem. Bland uppdragsgivarna finns företag som Alcro, Alecta, , Dun & Bradstreet, Eniro, Gjensidige NOR, Skandia, SkandiaBanken, SpareBank 1, Toyota och finska regeringen. De i koncernen ingående dotterbolagen Mogul Technology AS, Mogul Technology Center AB, Mogul Services AB, Mogul Finland Oy och Optosof Ltd har idag kontor i Sverige, Norge, England och Finland. Koncernens nettoomsättning år 2001 var 262 Mkr. Mogul är noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Se vidare www.mogul.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00520/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00520/bit0002.pdf