Engagemang och nära samarbete skapar lyckade webbprojekt

Liber har nyligen lanserat sin nya webbplats www.liber.se. Siten är huvudsakligen en e-handel riktad mot skolor och avtalskunder. Bakom det lyckade projektet och lanseringen finns ett arbetsteam från Liber och Mogul som drivit arbetet med stort engagemang och i ett gott samarbete.

Libers nya webbplats är i huvusak en e-handel riktad mot skolor och avtalskunder. Projektteamets ambition har varit att skapa en webbplats som är lätt att underhålla, lätt att skapa relevant information i och som gör det lätt för besökare att hitta det de söker.

Libers projektledare, Staffan Johansson kommenterar resultatet så här:

-  Vi sökte en dynamik i systemet som vi tyckte att både vi själva och våra kunder efterfrågade och som vi visste att vårt befintliga system inte klarade av att leverera. Det har vi fått.

Moguls arbete har sträckt sig hela vägen från koncept och design till systemutveckling och integration mot Libers befintliga system.

Agila metoder för bättre kontroll

Alla med erfarenhet av att arbeta i stora IT-projekt vet att det finns ett antal risker som måste hanteras. Ju större projekt och ju fler inblandade parter desto större risker. För att minimera risken för stora gap mellan förväntningar och resultat har i stort sett hela IT-branschen gått över till s k agila projektmetoder. Att dela upp projekt i mindre enheter med egna delleveranser är ett säkrare sätt att hantera större projekt. Det ger beställaren möjlighet att få inblick i varje utvecklingsdel och han slipper överraskningar i slutfasen.  Men det ställer nya krav på beställarrollen. Ska man vara med och ha insyn i detaljerna, förväntas man också ha delat ansvar för de beslut som fattas. Det fungerar inte att lämna över projektet till leverantören och vänta med att ha åsikter till leverans.

I samband med lanseringen tog sig projektdeltagarna från både Liberoch Mogul tid att fundera igenom vad som skapat förutsättningarna för den ömsesidiga upplevelsen av att både projektet såväl som själva webbplatsen känns så lyckade.  Man kom fram till att det beror på stort engagemang och ett gott samarbete mellan uppdrags­givare och leverantör.

Engagemang från två håll - en framgångsfaktor

Att en uppdragsgivare ska kunna begära engagemang och stor vilja till samarbete från sin leverantör är en självklarhet. På Mogul ser man det också som en avgörande framgångsfaktor att kunden går in med samma engagemang.

-  De projekt vi på Mogul arbetar med är generellt komplexa. De involverar ofta integration mot stödsystem som kanske är skapade för flera år sedan av någon annan leverantör. Kanske till och med, som i Liberprojektet, i ett annat land. Det skulle inte fungera om våra kunder inte var engagerade och närvarande i projekten, säger Ola Persson, kundansvarig på Mogul.

-  I det här fallet har samarbetet gått över förväntan, fortsätter han. Till att börja med är vi naturligtvis glada för att fått förtroendet att producera Libers nya webb. Därtill har vårt eget utvecklingsteam, Libers projektledare Staffan Johansson och hans medarbetare skapat arbetsglädje och drivit projektet med energi rakt igenom.

- Vår kund har deltagit i arbetet med samma uppkavlade ärmar som vi själva. Vi pratar inte veckomöten eller en kvarts morgonmöte, utan täta återkopplingar flera gånger per dag. Att ha en uppdragsgivare som går in med det engagemanget har varit avgörande för att vi lyckats så bra, anser vi.

Tekniken bakom

Den tekniska lösningen kan i korthet beskrivas så här: Webbplatsen är byggd på EPiServer som har integrerats med Libers befintliga e-handelslösning som i sin tur är baserad på IBM WebSphere. Alla produkter som kan köpas på webbplatsen importeras från koncernens gemensamma verksamhetssystem. Indexeringen och sökfunktionen är byggd med Open Source-lösningen Solr.

Vill du veta mer?
Kontakta:
Ola Persson, Mogul. E-post: ola.persson@mogul.com, mobil: 0702 – 655 716
Staffan Johansson, Liber. E-post:staffan.johansson@liber.se.

Mogul är en av Sveriges ledande leverantörer inom webbaserade lösningar för informationshantering. Vi erbjuder konceptutveckling, design, systemkonstruktion och integration med bakomliggande system. Leveransen till kund utgörs vanligtvis av lösningar i form av publika webbplatser, intranätslösningar,  samt e-handelplatser oftast i form av helhetsåtaganden.

Mogul har ca 250 medarbetare med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö samt Belgrad och är en del av IT-koncernen Addnode som är noterat på Nasdaq OMX Nordic List Small Cap.