Streamingbolag fortsätter att öka i värde

Report this content

Det är en gammal sägning att nöjesindustrin blomstrar i kristider, detta då behovet av underhållning många gånger är större än någonsin. Även under den rådande, globala krisen ser detta ut att vara sant – om än med viss modifikation. Efter månader av restriktioner går stora nöjesbranscher på knäna, medan andra växer sig starka. Inte minst går det bra för streamingbolagen, som kan matcha den stora efterfrågan på hemmaunderhållning.

Coronavirusets framväxt har inneburit en ekonomisk jojo. Börserna världen över har störtdykt för att börja klättra uppåt igen, men det finns en ständigt överhängande oro över att den rådande lågkonjunkturen ska vända trendkurvan neråt igen.

Handeln har haft det tufft och sett till de rådande restriktionerna, har det varit nattsvarta dagar för butiker och restauranger. Andra branscher, som istället fokuserar på hemleveranser och underhållning som kan konsumeras i hemmet, har klarat sig avsevärt bättre. Inte minst har det gått bra för flera av de stora streamingaktörerna.

Disney lanserar snart sin streamingtjänst i Sverige

I november 2019 lanserade Disney sin streamingtjänst Disney+ i sex länder, däribland USA, Kanada och Australien. Sedan dess har ett tiotal ytterligare länder fått ta del av den efterlängtade tjänsten och i Sverige förväntas den släppas i September. För mer läsning, finns här en löpande bevakning på Disneys plus i Sverige att ta del av. Där finns exempelvis en summering av vilka serier vi kan förvänta oss dyka upp på tjänsten när den väl kommer hit.

Precis som för så många andra bolag möttes Walt Disney Company av ett enormt bakslag på börsen mot slutet av februari 2020. Den 20 februari var deras aktie värderad till 140 dollar och en månad senare var den nere på 86 dollar, vilket alltså är ett tapp på 61,4 procent. Sedan dess har Disney Plus nått över 50 miljoner användare och bolagets värde klättrat upp till 124,8 dollar per aktie. När Disney Plus fortsätter att lanseras i resten av världen och Disney kan återuppta sin filmproduktion, pekar allt mot att bolaget kommer att nå nya höjder.

Netflix är fortsatt herren på täppan

Till skillnad mot Walt Disney Company har Netflix Inc, som etablerat sig som en global "go-to-tjänst" när det kommer till streaming, gått starkt framåt under den rådande krisen. Den 20 februari var deras aktie värderad till 386 dollar. Den 16 mars låg värdet på 296,8 dollar. Sedan dess har intresset för Netflix varit enormt och den 19 maj passerade den 455 dollar-strecket. En otroligt stark återhämtning med andra ord.

Om Netflix kommer att fortsätta klättra uppåt återstår att se. Till sin fördel har de blivit synonyma med streaming, till sin nackdel riskerar de att förlora marknadsandelar till Walt Disney Company, som förvisso inte producerar originalinnehåll med samma aggressivitet, men under åren har köpt upp flera stora filmbolag med enorma kataloger och kan hävda exklusivitet till deras innehåll.

Nordic Entertainment Group fortsätter ta ny mark

Här i Sverige ser vi också en positiv utveckling för NENT Group, som bland annat ligger bakom streamingtjänsten Viaplay. Den senaste tiden har de levererat en handfull framgångsrika originalserier och börjat marknadsföra sin tjänst på en helt annan nivå. Den 20 februari värderades deras aktie till 326 kronor, för att sedan dyka ner till 180 kronor kort därefter. De har gjort en stark upphämtning sedan dess och är nu uppe på 317 kronor aktien.

En stor del i framgången har också legat i NENT Groups noterbara framåtanda. Den 20 maj meddelade exempelvis bolaget att de från det första kvartalet 2021 kommer att börja streama till Baltikum, vilket är ett steg i ledet för att vinna mer internationell mark.