MED-EL lanserar BONEBRIDGE – världens första aktiva benledningsimplantat

Report this content

Stockholm, 21 maj 2012 – MED-EL Medical Electronics, den ledande leverantören av hörselimplantat, lanserar i dag Bonebridge, världens första aktiva benledningsimplantat. Den nya tekniken gör det möjligt för hörselskadade personer med såväl ledningshinder som med mixade hörselskador och personer med ensidig dövhet att på nytt uppfatta hela ljudskalan på ett mer fullkomligt och pålitligt sätt.

Hur det fungerar
Om den naturliga ljudvägen till innerörat är blockerad kan patienten höra med hjälp av sin benledning. I dessa fall tar skallbenet emot ljudsignalerna och leder ljudvågorna till innerörat. Hittills har patienter i denna situation fått benförankrade hörapparater. Hörselresultaten var goda, men förfarandet är förknippat med jämförelsevis många komplikationer och apparaterna var komplicerade att sköta för patienterna. Med Bonebridge, det första aktiva benledningsimplantatet, har MED-EL nu lanserat ett implantat för dessa hörselnedsättningar som lämnar huden intakt. Implantat som lämnar huden intakt har under flera år testats för andra hörselimplantat och utmärker sig genom att de ger få komplikationer och är lättanvända. För första gången är denna teknik nu tillgänglig för benledningsstimulering.

Bonebridge består av två komponenter: ett implantat under huden bakom örat och en ljudprocessor som tar emot ljudvågorna. Ljudsignalerna passerar genom huden och leds aktivt av implantatet till benet och innerörat. Den nya tekniken hjälper personer med ledningshinder som inte kan behandlas med vanliga hörapparater.

– Vår innovativa utveckling av Bonebridge kommer avsevärt att förbättra patienternas tillvaro. Genom att huden lämnas intakt bevaras dess skyddande funktion. Vi betraktar denna nya teknik som en stor framgång. Bonebridge är resultatet av årtionden av erfarenheter från utvecklingen av hörselimplantat, säger Ingeborg Hochmair, vd för MED-EL.

Georg Sprinzl på öron-, näs- och halskliniken vid universitetssjukhuset i Innsbruck förklarar:
– För många patienter innebär det nya benledningssystemet en verklig förbättring av livskvaliteten. Vid vår avdelning i Innsbruck har vi redan framgångsrikt opererat ett antal patienter. Utan undantag har resultaten har varit goda och fria från komplikationer. Enligt vår erfarenhet tycker patienterna att det är enkelt att sköta implantatet. Tack vare sin nya hörselförmåga kan de på nytt vara aktiva vardagslivet.

Ytterligare information om tekniken och de sjukhus som utför operationerna finns på www.medel.com

Presskontakt:
Eric Danielsson
Prat PR
E: eric.danielsson@prat.se

Thomas Herrmann
MED-EL Medical Electronics
Fürstenweg 77a
A - 6020 Innsbruck
Tfn: +43 (0) 512 288 889-182
E: thomas.herrmann@medel.com

Om MED-EL
Innsbruckbaserade MED-EL Medical Electronics är en världsledande leverantör av hörselimplantat. Familjeföretaget är en pionjär inom industrin. De båda österrikiska forskarna Ingeborg och Erwin Hochmair utvecklade världens första mikroelektroniska cochleaimplantat med flera kanaler 1977. Cochleaimplantatet var och förblir den första ersättningen för ett mänskligt sinne, hörselsinnet. År 1990 lade de grunden för företagets framgångsrika utveckling, när de anställde sin första personal.

I dag har MED-EL världens största utbud av implantatlösningar för olika grader av hörselnedsättning: cochlea- och mellanöreimplantat, EAS (kombinerad elektroakustisk stimulering) implantatsystem och hjärnstamsimplantat. Under 2010 passerade man 1 000 anställda i 28 filialer över hela världen. Människor i ca 100 länder kan i dag höra tack vare  produkter från MED-EL. MED-EL arbetar för att hörselnedsättning inte längre ska vara ett hinder för kommunikation. MED-EL öppnar upp en värld av ljud för människor i hela världen, vilket betydligt ökar deras livskvalitet. www.medel.com

Taggar: