Nytt hörselimplantat får internationellt designpris och godkännande för magnetkameraundersökning

Report this content

Innsbruck/Rom, den 14 november 2014 – MED-EL lanserar en ny generation av Vibrant Soundbridge System, ett aktivt mellanöreimplantat för kombinerad hörselnedsättning, ledningshinder eller vid skador i innerörat. Systemet, som består av ett implantat och en ny ljudprocessor har nu blivit godkänt att användas vid magnetkameraundersökning upp till 1,5 Tesla. Vibrant Soundbridge har dessutom fått en internationell designutmärkelse.

Vibrant Soundbridge passar den som av olika skäl inte kan använda, eller är betjänt av vanliga hörapparater, och som inte hör så dåligt att det är aktuellt med ett så kallat cochleaimplantat. Med det nya Vibrant Soundbridge mellanöreimplantatet kan användare gå igenom magnetkameraundersökning på 1,5 Tesla utan att implantatet behöver tas bort.  Därmed blir medicinska undersökningar säkrare. Det är särskilt viktigt för den yngre gruppen av implantatanvändare som kan behöva genomgå olika typer av hälsokontroller under livet.

Prisbelönt design i kombination med avancerad trådlös hörselteknik
Den nya ljudprocessorn, Samba*, har fått Red Dot Award, en internationell designutmärkelse, för utformningen av olika utbytbara skal i flera färger.  På så sätt kan Samba anpassas efter användarens personliga stil. Den lilla processorn är fullmatad med avancerad hörselteknik och kan anslutas till externa enheter via Bluetooth eller hörslinga. Därmed kan den anslutas till smarta telefoner, FM-mottagare och andra hörseltekniska hjälpmedel trådlöst. Processorn kan anpassa sig till olika ljudmiljöer och automatiskt spara användarens favoritinställningar.

Fler möjligheter – större flexibilitet
Hjärtat i implantatet utgörs av en vibrerande enhet som omvandlar inkommande signaler till mekaniska vibrationer och sänder dessa direkt till innerörat. Implantatets nya design möjliggör enklare hantering och större flexibilitet under operation.

Vibrant Soundbridge presenterades för första gången vid ”International Vibrant Soundbridge & Bonebridge Symposium 2014" i Rom. Implantatet är tillgängligt i alla länder som erkänner CE-märkning.

För mer information, besök www.medel.com.

* Samba ljudprocessor inväntar godkännande

Presskontakt:
Björn Möllerström, VD, Möllerström Medical
Tfn: +46 (0) 70-823 82 90
E-post: bjorn.mollerstrom@mollerstrommedical.com

Kontakt MED-EL:
Thomas Herrmann
MED-EL Medical Electronics
Fürstenweg 77a
A - 6020 Innsbruck
Tfn: +43 (0) 664 607 055 182
E-post: thomas.herrmann@medel.com

Om MED-EL
Innsbruckbaserade MED-EL Medical Electronics är en världsledande leverantör av hörselimplantat. Familjeföretaget är en pionjär inom industrin. De båda österrikiska forskarna Ingeborg och Erwin Hochmair utvecklade världens första mikroelektroniska cochleaimplantat med flera kanaler 1977. Cochleaimplantatet, som ger en elektrisk stimulering direkt till cochlean, var och förblir den första ersättningen för ett mänskligt sinne, hörselsinnet. År 1990 lade de grunden för företagets framgångsrika utveckling, när de anställde sin första personal. Idag sysselsätter företaget fler än 1500 personer över hela världen.

MED-EL har världens största utbud av implantatlösningar för olika grader av hörselnedsättning: cochlea- och mellanöreimplantat, EAS (kombinerad elektrisk-akustisk stimulering) implantatsystem och hjärnstamsimplantat samt världens första aktiva benledningsimplantat. Människor i ca 100 länder kan i dag höra tack vare produkter från MED-EL. www.medel.com

Taggar: