Mölnlycke beslutar om flytt till GoCo Health Innovation City

Report this content

Göteborg (Sverige), 1 mars 2022 – I slutet av 2024 flyttar Mölnlycke in i ett helt nybyggt huvudkontor i GoCo Health Innovation City i Mölndal. Det nya huvudkontoret får en totalyta om 16 000 m2 och kommer att vara placerat i ett av GoCos bästa lägen med kapacitet för runt 800 medarbetare.

I dag offentliggör Mölnlycke att bolaget kommer att flytta till ett nybyggt huvudkontor i GoCo Health Innovation City i Mölndal. Flytten planeras vara genomförd 2024 och samlar Mölnlyckes kontorsanställda i Sverige i det nya aktivitetsbaserade kontoret.

Zlatko Rihter, vd och koncernchef kommenterar:

”Vi är mycket glada över att nu ta ytterligare ett stort steg mot att förverkliga ett huvudkontor i världsklass. Det nya kontoret uppförs från grunden helt utifrån våra behov och kommer bland annat inkludera en förstklassig R&D-anläggning, flexibla samarbetsytor och en fantastisk arbetsmiljö. Att vi nu tar plats i GoCo Health Innovation City innebär också att vi knyter oss ännu närmare Göteborgs ledande life science-kluster, vilket ytterligare understöder vår utvecklingsintensiva verksamhet och vår ambition om att bli en global ledare inom medicintekniska produkter och lösningar, för att supportera våra kunder ännu bättre.”

Det nya huvudkontoret får en totalyta om 16 000 m2 och kommer att vara placerat i ett av GoCos bästa lägen med kapacitet för runt 800 medarbetare. Kontoret byggs för att etablera en ny nivå av flexibilitet för bolagets arbetsmiljöer som möter medarbetarnas många olika behov för samarbete, socialt umgänge, eget fokusarbete och projektarbete. Då distansarbete fortsatt kommer att vara en naturlig och viktig del av Mölnlyckes arbetssätt, är det nya kontoret aktivitetsbaserat och anpassat för att fylla alla behov för medarbetare som finns på plats, samt en sömlös länk för dem som arbetar på distans. Det nya huvudkontoret kommer att ha den högsta möjliga miljöklassningen Platinum enligt LEED, som stödjer Mölnlyckes ambition inom hållbarhet.

Mölnlycke kommer att vara en så kallad Founding Partner i GoCo Arena – en mötesplats och samverkansplattform för life science-sektorn – vilket innebär att Mölnlycke är med och sätter agendan för arenans användning.

GoCo Health Innovation City är en stadsdel i Mölndal med fokus på hälsa och life science som samlar företag, forskare, entreprenörer och talanger från hela världen för att dela idéer och samarbeta för att hitta morgondagens hälsoinnovationer.

För mer information, kontakta: Magnus Nordberg, Communication Manager Business Partner,
email: magnus.nordberg@molnlycke.com telefon: +46 739 41 29 98.

Om Mölnlycke

Mölnlycke är ett världsledande företag inom medicintekniska produkter och lösningar som utrustar vårdpersonal för att uppnå bästa patient-, kliniska och ekonomiska resultat. Vår organisation består av fyra decentraliserade affärsområden – sårvård, operationsrumslösningar, operationshandskar och antiseptics.

Mölnlycke har cirka 8 000 anställda. Företagets huvudkontor ligger i Göteborg, Sverige och vi verkar i mer än 100 länder världen över. Sedan 2007 är företaget en del av Investor AB, en engagerad ägare av högkvalitativa globala företag som grundades av familjen Wallenberg 1916. För mer information, besök www.molnlycke.com

Taggar: