Mölnlycke Health Care samarbetar med holländsk konstnär för att minska sjukhusavfall

Report this content
  • Konstnären Maria Koijck utmanade sjukvården med ett konstprojekt baserat på avfall från sin bröstcancerkirurgi
  • Mölnlycke Health Care svarade genom att visa att upp 90%1 av förpackningsavfallet kan sparas genom att övergå till kundanpassade set.

Göteborg, den 17 oktober 2023: Mitt i en global diskussion om behovet av att minska sjukhusavfall visar ett innovativt partnerskap mellan en holländsk konstnär och ett svenskt hälso- och sjukvårdsföretag, att upp till 90% av förpackningsavfallet, den största bidragsgivaren till avfall från operationssalar, kan minskas.

År 2019 genomgick den holländska konstnären Maria Koijck en mastektomi efter en bröstcancerdiagnos. Avfallet från hennes 10-timmars bröstrekonstruktionsoperation, inklusive postoperativ vård, resulterade i en konstinstallation två år senare, där hon utmanade hälso- och sjukvårdsbranschen att hitta mer hållbara lösningar.

"Jag blev chockad när jag upptäckte hur mycket avfall en operation som min genererade", sa Maria Koijck. "Jag är glad över att min ursprungliga video fick mycket uppmärksamhet och reaktioner från hälso- och sjukvårdsbranschen, men under lång tid har min fråga varit obesvarad."

Resultatet blev att svenska Mölnlycke Health Care, en global leverantör med innovationer inom sårbehandling och operationslösningar, ville samarbeta med Maria Koijck och  återskapa hennes konstverk genom att använda Mölnlycke ProcedurePak® för att visa att förpackningsavfallet kan minskas med upp till 90%.

"På Mölnlycke är hållbarhet en central strategisk pelare och en integrerad del av alla våra innovationsinsatser. Vi strävar efter att utveckla produkter som är bättre för planeten och förbättrar patientresultat utan att kompromissa med patientsäkerheten," säger Zlatko Rihter, VD för Mölnlycke.

Länk till filmen ”There are other ways”: https://youtu.be/J1InyHgC5oo

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Olsson
Global Marketing Communications & Brand Manager, ORS
mikael.olsson@molnlycke.com
Phone: +46 739412536

Om Mölnlycke ProcedurePak®:

Mölnlyckes sterila kundanpassade set (ProcedurePak) innehåller allt engångsmaterial som behövs för en specifik operation samlat i en förpackning. Detta minskar förpackningsavfallet betydligt samt att man inte har överflödiga produkter så som i generella standardset. Utöver att minska förpackningsavfallet med upp till 90% hjälper även kundanpassade set till att minska förberedelsetiden innan operation med upp till 40%2.

About Mölnlycke:

Mölnlycke is a world-leading MedTech company that equips healthcare professionals to achieve the best patient, clinical and economic outcomes. The core business is within the four Business Areas Wound Care, Operating Room Solutions (ORS), Gloves and Antiseptics.

Mölnlycke employs around 8,700 people. The headquarters are in Gothenburg, Sweden, and the company operates in more than 100 countries worldwide. Mölnlycke is owned by Patricia Industries, which is part of Investor AB, an engaged owner of high-quality, global companies founded by the Wallenberg family in 1916.www.molnlycke.com

Referenser:

1.Vi hävdar att användningen av ProcedurePak kan minska kirurgiskt förpackningsavfall med upp till 90 %. Bevisen som stöder detta påstående finns i följande rapport: Assessing the carbon and waste benefits of moving to Procedure Packs at Royal Liverpool and Broadgreen University Hospitals, NHS Trust, 2011.

2.Med ProcedurePak kommer du att kunna minska beredningstiden med upp till 40 %. Bevisen som stöder detta påstående finns i följande rapport: Greiling M. A multinational case study to evaluate and quantify time-saving by using custom procedure trays for operating room efficiency. Poster presentation at the 23rd Congress of EAHM, Zürich, Switzerland, 9-10 Sep 2010.