2E Groups resultatförbättring fortsätter i tredje kvartalet

2E Group Delårsrapport Q3 2013

1 januari – 30 september 2013
(Samtliga belopp i msek om ej annat anges)

Juli – september 2013

• Nettoomsättning: 162,1 (207,3)
  • Resultat före goodwillavskrivningar (EBITA): -2,8 (-9,3)
  • Rörelsemarginal: -3,0% (-5,5%)
  • Resultat per aktie: -0,46 kr (-0,67 kr)

Januari – september 2013

• Nettoomsättning: 521,4 (614,2)
  • Resultat före goodwillavskrivningar (EBITA): -14,8 (-16,6)
  • Rörelsemarginal: -4% (-3,7%)
  • Resultat per aktie: -1,49 kr (-1,42 kr)

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

• Showtic inledde samarbete både med Trädgår’n i Göteborg och med Malmö Opera
  • Wallmans Åre tillkännagav att de flyttar in i en ny och större arena på Holiday Club
  • 2Entertain släppte nyheten att Rock of Ages flyttar till Rondo våren 2014 och
    Flashdance har premiär på China Teatern vid samma tidpunkt
  • Hansen vann det prestigefyllda uppdraget Coca Cola Commercial Conference 2014
  • Wallmans Cirkusbygningen, Köpenhamn hyllades av kritikerna efter premiären
    på 10-årsjubileumsshowen.

VD-kommentar

Under årets tredje kvartal bidrar samtliga verksamheter till en resultatförstärkning jämfört med motsvarande period föregående år.

2Entertain levererar ett något högre resultat än under motsvarande period föregående år och anledningen är främst årets sommarteater i Kalmar, som endast spelas vartannat år. I samband med höstens premiärer i mitten av september konstateras att bokningstakten är betydligt lägre än under föregående år vid samma tid och konkurrensen framförallt i Stockholm bedöms som fortsatt tuff. Marknads- och försäljningsarbetet har därför intensifierats och nu återstår att se vilka effekter detta ger för resten av året.

Wallmans gör ett bättre resultat än under motsvarande period föregående år och det är främst Golden Hits och Wallmans Köpenhamn som bidrar till ökningen och vi står nu inför den helt avgörande högsäsongen under fjärde kvartalet. Här ser vi en stor utmaning när det gäller arenaturnén Ladies Night, då bokningstakten inte håller den nivå vi förväntat oss. Glädjande är däremot att krogshowen med Magnus Uggla gör ytterligare en stark säsong när den nu flyttat till Rondo i Göteborg.

För Hansen var tredje kvartalet det hittills starkaste under året även om 2013 som helhet måste betraktas som något av ett mellanår med färre stora projekt och en vikande marknad. Hansen har en ständig utmaning i att anpassa sig till de förhållandevis snabba svängningar som över tid uppstår i branschen. För att parera den uppkomna situationen beslutades under våren om ett åtgärdsprogram som nu börjat ge resultat men som inte helt kompenserar för den lägre beläggningsgraden. Positivt är att orderläget inför 2014/2015 ser ljusare ut bland annat då Volvo Ocean Race återigen genomförs under dessa år.

Showtic har under tredje kvartalet fortsatt att växa och SHOWTIC.se har nu 70 000 unika besökare i veckan. Utbudet fortsätter att breddas, bland annat genom nya spännande samarbeten med två externa arenor, Trädgår’n i Göteborg samt Malmö Opera, som numera presenterar sina föreställningar på SHOWTIC.se.

Nu fortsätter vi in i årets sista och för koncernen mycket viktiga kvartal med fullt fokus på beläggningsstatistik och marknadsinsatser och som framgår av ovan finns det både orosmoln och glädjeämnen.

För ytterligare information:
Hélène Gustavii, Koncernchef/CEO
Telefon 0705-094501 alt. e-mail helene.gustavii@2egroup.se

2E Group - en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien - skapar levande underhållning och meningsfulla möten för såväl privatpersoner som företagskunder. I koncernen ingår 2Entertain, Hansen samt Wallmans Nöjen. 2E Group har 13 egna arenor och bedriver e–handel genom SHOWTIC.se. Inom koncernen skapas upplevelser och möten för mer än 1,8 miljoner gäster varje år.

2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Malmö, Växjö och Falkenberg och är listat på First North med Remium som Certified Adviser.