2Entertain delar ut Upplevelsepris till Göteborg & Co!

2Entertain utser 2009 års vinnare av Upplevelsepriset

2Entertain (publ), listat på First North, har utsett Göteborg & Co till årets vinnare av det nyinstiftade Upplevelsepriset. Stipendiet, diplom samt 25 000 SEK, delas ut den 4 maj på 2Entertains Årsstämma.

Priset delas årligen ut till person eller organisation som utmärkt sig för att utveckla den kommersiella delen av upplevelseindustrin. Inom Show-biz finns många priser för de som skriver och utvecklar den konstnärliga delen av branschen, men det har saknats ett för den kommersiella delen.

Årets pristagare, Göteborg & Co, har med mätbarhet och stort fokus, lyckats skapa 17 år av tillväxt. Turismen blivit erkänd som en viktig näringsgren och besökarna spenderade 2008 ca 23 miljarder kronor i regionen och ca 17.000 årsarbetstillfällen. Genom investeringsvilja och samsyn mellan politiker och näringsliv har en unik modell för framgångsrikt samarbete skapats. Evenemangsstaden Göteborg, är en förebild för en mängd städer i Sverige och världen som söker tillväxtmöjligheter inom upplevelseindustrin.

– Priset instiftades till vår tidigare medarbetare Michael Olofssons ära och minne. Michael var försäljnings- och marknadschef på 2Entertain och gick bort i cancer 2008, bara 46 år gammal. Michael var en föregångsman i branschen med att strukturera och utveckla försäljningen av biljetter och mervärden till teater, musikaler och shower i Sverige. Jag gratulerar Göteborg & Co till utmärkelsen och önskar organisationen fortsatt lycka till i sitt arbete, säger Ulf Mazur, VD för 2Entertain.

För ytterligare information:

Ulf Mazur, vd 2Entertain AB (publ) tfn 0346-714 712 alt 0706-47 61 27

Besök även: www.2entertain.com

2Entertain initierar, producerar, marknadsför och säljer kvalitativ underhållning för en bred publik. I koncernen ingår svenska Hansen Conference & Event. 2Entertain är också delägare i Osloteatern Chat Noir och Stockholmsteatrarna Oscarsteatern och China Teatern. 2Entertain med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo och Falkenberg är listat på First North med Remium som Certified Adviser.