2Entertain delar ut Upplevelsepriset 2011 till Mikael Ahlerup, VD Astrid Lindgrens Värld.

2Entertain, del av Nordens ledande upplevelsekoncern 2E Group AB (publ), delade ut årets Upplevelsepris 2011 till Mikael Ahlerup, VD, Astrid Lindgrens Värld. Stipendiet, diplom samt 25.000 kr delades ut den 2 maj vid 2E Groups Årsstämma i Göteborg.

Priset delas årligen ut till en person eller organisation som utmärker sig för att utveckla den kommersiella delen av Upplevelseindustrin. Inom branschen finns många priser för de som skriver och utvecklar den konstnärliga delen av branschen, men det har saknats ett för den kommersiella delen. Priset delas ut till Michael Olofssons ära.

Juryns motivering: "Årets pristagare, Mikael Ahlerup VD på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby och nyligen utsedd till Årets Chef i Sverige, har med stort engagemang och tydligt fokus utvecklat Astrid Lindgrens Värld och förvaltat Astrid Lindgrens unika arv på ett ytterst smakfullt och trovärdigt sätt. Där fokus legat på att bygga genuina koncept och att skapa unika upplevelser på många olika plan för besökarna."

• Vi bestämde oss för 6 år sedan att bli Astrid Lindgrens Värld hela vägen, intentionen i författarskapet och Astrid Lindgren skulle bli det som styrde vår framtida utveckling. Vi har arbetat igenom alla avdelningar i företaget när det gäller att verkligen bli Astrid Lindgrens Värld.
  • Att vi genom åren vågat vara så konsekventa och fokuserade har gjort att vi idag både nationellt och internationellt är en unik nöjespark, äkta och med hög trovärdighet. Vi har ökat besökstalet under perioden från 323 000 till 445 000, omsättningen har ökat från 67 miljoner till 129 miljoner och vi har dessutom kunnat visa positiv ett resultat varje år. Att få den här utmärkelsen av 2E Group och 2Entertain en av Nordens största producenter av underhållningen känns fantastiskt och som ett starkt kvitto på att vi valt rätt väg i vår utveckling, säger Mikael Ahlerup.

2E Group, en av Nordens ledande producenter inom upplevelseindustrin, initierar, producerar och marknadsför kvalitativa upplevelser och möten för en bred publik. I koncernen ingår 2Entertain, Hansen Event & Conference samt Wallmans Nöjen. Med 14 hel- eller delägda arenor och innehållet som utgångspunkt skapar 2E Group upplevelser för mer än 1,5 miljoner gäster varje år.

2E Group AB (publ) med kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Malmö, Växjö och Falkenberg är listat på First North med Remium som Certified Adviser.