Försäljningen av Cirkusbygningen i Köpenhamn

Den 22 april publicerade 2E Group nyheten om att fastigheten Cirkusbygningen i centrala Köpenhamn sålts till Fastighets AB Balder. Tillträde har nu skett och en närmare redovisning av affären presenteras här.

Fastigheten Cirkusbygningen förvärvades i juni 2011 för 53,3 msek. Köpet finansierades med ett banklån på 36,2 msek medan resterande del bekostades av egna medel. Ägarskapet för fastigheten lades i Wallmans CB A/S – ett helägt dotterbolag till 2E Group.

I april 2014 avyttrades samtliga aktier i Wallmans CB A/S till Balder Danmark APS med tillträdesdag den 2 maj 2014.

I aktieöverlåtelseavtalet värderades fastigheten till ca 84 msek (70 mdkk).

Reavinsten uppgår preliminärt till cirka 31,7 msek och en slutlig reavinstberäkning kommer att presenteras i delårsrapporten för andra kvartalet 2014. Genom fastighetsförsäljningen förstärks likviditeten i 2E Group med ca 56,5 msek.

Med anledning av att det är bolaget Wallmans CB A/S som överlåtits uppstår ingen reavinstskatt då kapitalvinster på onoterade aktier, inklusive aktier i koncerninterna bolag, är undantagna från beskattning.

I samband med försäljningen tecknades ett långsiktigt hyresavtal på 20 år vilket säkerställer 2E Groups och Wallmans fortsatta verksamhet i den anrika Cirkusbygningen i Köpenhamn.

2E Group - en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien - skapar levande underhållning och meningsfulla möten för såväl privatpersoner som företagskunder. I koncernen ingår 2Entertain, Hansen, Showtic samt Wallmans Nöjen. 2E Group har 10 egna arenor och bedriver e–handel genom SHOWTIC.se. Inom koncernen skapas upplevelser och möten för mer än 1,8 miljoner gäster varje år.

2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Växjö och Falkenberg och är listat på First North med Remium som Certified Adviser.