Jan Friedman tar över som styrelseordförande för 2E Group AB

Lars Grönberg väljer av hälsoskäl att lämna ordförandeposten i 2E Groups styrelse och Jan Friedman tar över som styrelseordförande från den 24 september 2015.

Jan Friedman valdes in i 2E Groups styrelse vid Årsstämman i maj 2014 och har sedan dess varit styrelseledamot i bolaget. Han är född 1952, bor i Stockholm och är civilekonom med examen
från Handelshögskolan i Stockholm.

På 80-talet var han ansvarig för etablerandet av många av Kinneviks mediasatsningar som lade grunden till det som senare blev MTG. Före Kinneviksåren var han bl.a. marknadschef på Dramaten. Han har varit verksam som rådgivare åt ledningsgrupperna i flera kommersiella tv-bolag såsom TV4 och Canal Plus och åt operatörerna ComHem och Canal Digital.

Jan har även en gedigen erfarenhet från styrelsearbeten och han har varit styrelseordförande i bl.a. bolagen Box Office, Kistamässan, Netonnet, BraFilm, LensOn och Newsdesk. På 90-talet grundade han Radio RIX.

Numera är Jan engagerad i flera både noterade och onoterade bolags styrelser, förutom i 2E Group bl.a. Vitec Software Group, Sportamore, Mittmedia och Ticmate.

Jan Friedman tar över som styrelseordförande från den 24 september 2015.

2E Groupär en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas underhållning och möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år.
Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning. En annan del av verksamheten är Dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av tio egna arenor.
Genom SHOWTIC.se bedriver 2E Group e-handel inom show, musikal, teater och konsert. På SHOWTIC.se erbjuds såväl koncernens egna som andra aktörers produktioner.
Inom affärsområde Möten planerar, utvecklar och genomför dotterbolaget Hansen möten med hela världen som arbetsfält.
Inom 2E Group finns flera starka varumärken såsom 2Entertain, Wallmans, Golden Hits, Ladies Night, Hamburger Börs m fl.
2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Växjö och Falkenberg och är listat på First North med Remium som Certified Adviser.