• Moment Group AB/

Moment Group inleder ett skriftlig förfarande avseende ändring av villkor för bolagets obligationslån och tillkommande säkerhets-åtaganden

Moment Group AB ("Moment Group" eller "Bolaget") inleder ett skriftligt förfarande i förhållande till Bolagets utestående seniora säkerställda obligationslån om upp till 200 miljoner kronor med förfallodag den 28 mars 2024, noterade på Nasdaq Stockholm (ISIN SE0010985978) (”Obligationen”) samt i förhållande till att Bolaget ska ställa ytterligare säkerheter gentemot obligationsinnehavarna under Obligationen inom ramen för den säkerhet som tidigare ställts av Bolaget tillsammans med särskilda koncernbolag, med första prioritet, över materiella tillgångar inom koncernen ("Säkerhetsavtalen

Sedan COVID 19-pandemin har mattats av och den finansiella och operativa omstrukturering som Moment Group genomfört upplever Bolaget nu att man står väl rustade för framtiden. Som Bolaget kommunicerade den 27 juni 2023 har Bolaget betalat av skulden under den så kallade "Superlånefaciliteten" vilket gör att Bolagets huvudsakliga finansiering i dagsläget utgörs av Obligationen. Bolaget utvärderar kontinuerligt nya alternativ för att ytterligare stärka Moment Groups finansiella ställning och lönsamhet. Som ett resultat från denna utvärdering föreslås ett antal mindre ändringar av obligationsvillkoren inom ramen för befintligt upplägg inkluderat en förlängning om 18 månader. Under kommande period arbetar bolaget för att sjösätta nya spännande koncept parallellt med att man utvecklar befintliga erbjudanden. Detta för att även fortsatt säkerställa Bolagets relevans på marknaden samtidigt som den långsiktiga kapitalstrukturen arbetas fram.

Det skriftliga förfarandet avser beslut om, bland annat, att förfallodag för Obligationen ska infalla den 28 september 2025 (i stället för tidigare förfallodag den 28 mars 2024) och att ränta löper med STIBOR plus 6,75 procent per år (i stället för tidigare STIBOR plus 6,00 procent per år).

Det skriftliga förfarandet omfattar även ett förslag innebärandes att två nyförvärvade koncernbolag, Slice and Serve i Malmö AB, reg. nr 559404-6400 och Filmriding & Company Aktiebolag, reg. nr 556753-3269, ska ingå ett borgensåtagande såsom säkerhet för, bland annat, Bolagets skyldigheter gentemot obligationsinnehavarna under Obligationen och därmed tillträda ett avtal under Säkerhetsavtalen.

Som ersättning för de nya villkoren under Obligationen föreslår Bolaget i det skriftliga förfarandet att en avgift om 0.25 procent av Obligationernas nominella värde ska utgå. Enbart obligationsinnehavare som är registrerade som innehavare av andel i Obligationen i skuldboken som förs av Euroclear Sweden AB per avstämningsdagen den 21 november 2023 är berättigade att rösta i det skriftliga förfarandet.

För att villkorsändringarna ska godkännas vid det skriftliga förfarandet behöver ett kvorum om minst 50 procent av det justerade nominella beloppet uppnås och en majoritet om åtminstone 66 2/3 procent av det justerade nominella belopp för vilka obligationsinnehavare röstar i det skriftliga förfarandet för villkorsändringarna.

Resultatet i det skriftliga förfarandet kommer att offentliggöras senast omkring den 12 december 2023. Bolaget har erhållit åtagande om att rösta för förslagen till villkorsändring för Obligationen från obligationsinnehavare som representerar en kvalificerad majoritet.

Kallelsen till det skriftliga förfarandet, innehållande kompletta beslutsförslag och röstningsinstruktioner, kommer att finnas tillgänglig på Moment Groups webbplats (www.momentgroup.com) och kommer idag att skickas ut till sådana direktregistrerade ägare och förvaltare av Obligationen som per den 15 november 2023 finns upptagna i skuldboken som förs av Euroclear Sweden AB. Varje individ eller företag vars Obligationer innehas av en förvaltare måste kontakta förvaltaren för att kunna delta i det skriftliga förfarandet.

För frågor rörande administrationen av det skriftliga förfarandet, vänligen kontakta  agenten på trustee@intertrustgroup.com eller +46 (0)72 991 57 01.

För fullständig beskrivning av beslutsförslagen, vänligen se kallelsen till det skriftliga förfarandet som finns tillgänglig på Moment Groups webbplats.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Martin du Hane, VD/Koncernchef & Group CFO, Moment Group AB
martin.duhane@momentgroup.com, 0721-64 85 65

Ia Lindahl Idborg, Kommunikationschef & IR-ansvarig, Moment Group AB
ia.lindahl@momentgroup.com, 070-181 59 71

Läs mer om koncernen på www.momentgroup.com.

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 november 2023 klockan 11:55 CET.