Moment Group offentliggör nya finansiella mål

Moment Group offentliggör nya finansiella mål som har fastställts för att återspegla koncernens strategiska prioriteringar och ambitionen att vara den ledande aktören inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Utdelningspolicyn förblir oförändrad enligt tidigare beslut.

Tillväxtmål
Moment Groups tillväxtmål är att koncernen ska uppnå en omsättning (pro-rata*) på 1,3 miljarder SEK under räkenskapsåret 2028.

För att nå detta mål kommer fokus att ligga på en kombination av organisk tillväxt, kontinuerlig expansion av befintliga och nya koncept, samarbete genom joint ventures samt förvärv.

Rörelsemarginal
Moment Groups långsiktiga mål är att uppnå en rörelsemarginal (EBIT och pro-rata*) på 8-10% över en konjunkturcykel.

Rörelsemarginalen kommer att skapas genom kontinuerlig utveckling av verksamheterna samt förstärkas av intäkts- och kostnadssynergier inom koncernen. Fokus kommer även att ligga på förvärv och joint ventures inom branscher med historiskt sett högre marginaler.

Räntetäckningsgrad
Moment Groups mål är att räntetäckningsgraden över tid inte skall understiga 5 på rullande tolv månader (RTM).

Räntetäckningsgraden skall tydliggöra bolagets förmåga att betala sina finansiella kostnader i relation till rörelseresultatet. Skuldsättningen ska i huvudsak vara relaterad till förvärv och hållas på en nivå som säkerställer en hållbar kreditvärdighet och förmåga att betala koncernens finansiella kostnader.

Utdelningspolicyn för Moment Group

Moment Groups utdelningspolicy ligger fast och innebär att utdelningen ska uppgå till lägst 30% av koncernens resultat efter skatt. En utdelning förutsätter att koncernens finansiella ställning är tillräcklig för den löpande verksamheten samtidigt som koncernens expansionsplaner ska kunna fullföljas.

Martin du Hane, Group CEO, kommer den 21 november kl 14.00 att hålla en digital investerarpresentation för att närmare presentera de nya finansiella målen. Läs mer och anmäl dig på hemsidan www.momentgroup.com.

*omsättning och rörelsemarginal kommer att mätas på pro-rata-nivå, vilket innebär att de räknas om till lika del omsättningsandel som vinstandel avseende samägda projekt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Martin du Hane, Group CEO Moment Group AB
martin.duhane@momentgroup.com, 0721-64 85 65

Moment Group - upplevelsekoncernen

Med en palett av starka varumärken och tolv egna arenor i Skandinaviens största städer är Moment Group en av de ledande aktörerna i upplevelsebranschen. Show, musikal, teater, konsert, club, event, aktivitetsarenor och bistro är en del av det som står på menyn inom koncernen. Varje år skapas upplevelser för fler än två miljoner gäster och verksamheterna utgår från egna arenor och kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Malmö och Falkenberg.

Moment Group är listat på Nasdaq Stockholm, Main Market, har noterade obligationer på Corporate Bond List of Nasdaq Stockholm och huvudkontoret ligger i Göteborg.

Läs mer om koncernen på www.momentgroup.com.