Nu öppnar vi verksamheterna fullt ut igen!

Den 29 september tillåts i princip samtliga verksamheter inom Moment Group att öppna upp fullt ut igen. Detta efter att under 1,5 år tvingats hålla det mesta stängt till följd av de coronarelaterade restriktionerna. Detta innebär glädjande nog att shower, musikaler, teatrar och aktivitetsrestauranger kan öppna upp för full beläggning i det för koncernen så viktiga fjärde kvartalet. Den ansträngda likviditeten koncernen har haft att hantera under de tuffa 18 månader verksamheterna till stor del varit stängda bör genom öppningen klart kunna stärkas.

Öppnar upp
Beskedet att restriktionerna som begränsar de svenska verksamheterna tas bort den 29 september, ett par veckor efter att Danmark öppnat upp ligger i linje med de planer koncernens verksamheter arbetar med. Nu är förhoppningen att även Norge lättar på sina restriktioner. Perioden oktober–december är resultatmässigt den absolut viktigaste för koncernen och de flesta arenorna är vanligtvis väl bokade under det kvartalet.

- När vi fick beskedet att vi kan öppna upp fullt ut hurrades och firades det runt om i koncernen – ja i hela branschen. Det är ett otroligt positivt besked även om vi har mycket hårt arbete framför oss innan effekterna av pandemin helt klingat av. Nu öppnar vi upp allt vi kan och samtidigt stärker vi successivt dagens slimmade organisation med fler engagerade och kunniga medarbetare, säger Martin du Hane, tf VD/Koncernchef Moment Group.

Planen för öppning
Höstens föreställningar inom show, musikal och teater har gått att boka under en tid. Den stora skillnaden är att samtliga stolar nu kan öppnas upp som säljbara jämfört med att tidigare endast så lite som en fjärdedel av platserna varit bokningsbara med anledningen av restriktionerna.

Nedan följer en del av vad som erbjuds i höst:

Wallmans Köpenhamn, Stockholm, Oslo – hade premiär 27 augusti
Labero på Hamburger Börs och Kungsportshuset – hade premiär 20 augusti

GES – på Cirkus i Stockholm – premiär 14 september
Magnus Carlsson – på Hamburger Börs – premiär 16 september
Annie – på Intiman – premiär den 18 september

Sound of Music – Lisebergsteatern – premiär 1 oktober
(Scen) Sommarbuskis på turné – premiär 1 oktober
RAIN MAN – på Oscarsteatern – premiär 8 oktober
Saturday Night Fever - på China Teater – premiär 4 november
Min Sanna Jul – med Sanna Nielsen – på turné – premiär 19 november

Betydligt fler gäster kommer också att kunna välkomnas på våra aktivitetsarenor Ballbreaker och STAR Bowling och bl a nattklubben på Golden Hits kommer att kunna öppna upp.

- Beskedet att restriktionerna tas bort tror vi också kommer att påverka människor att vilja boka. Att gå på show, musikal och teater, träffa vänner i andra sammanhang än hemma – det vet vi att många vill – men många fler kommer nu att känna att det är okej att gå ut och umgås. Vi tror också att fler av våra företagskunder kommer vilja göra event där medarbetare, kunder och andra får träffas och bygga relationer som omväxling till digitala event, fortsätter Martin du Hane, tf VD/Koncernchef Moment Group.

Stängda verksamheter sedan mars 2020
Efter första kvartalet 2021 konstaterades det att koncernen, till följd av restriktionerna, tappat 88% av omsättningen jämfört med samma period ett år tidigare. Inköps- och investeringsstopp infördes i början av pandemin och arbetet med att minimera kostnadsbasen påbörjades direkt. Omfattande korttidspermitteringar och uppsägningar genomfördes och förhandlingar med hyresvärdar har drivits löpande. Arbetet med alla dessa åtgärder i kombination med stödpaket och anstånd med skatter och avgifter höll bolaget ovanför vattenytan trots en ansträngd likviditet. I november 2020 kom sedan en finansieringslösning på plats som säkrade fortsatt drift vilken byggde på att återstarten av verksamheterna skulle kunna påbörjas hösten 2021.

- Vi kan nu fullt ut öppna upp, successivt stärka vår organisation och fortsätta jobba framåt för att återställa lönsamheten och sätta plattformen för fortsatt tillväxt. Samtidigt är det viktigt att ha med sig att vi skjuter en stor skuld framför oss genom de anstånd med skatter och avgifter om 55 msek som vi erhållit under pandemin. Dessa skall återbetalas och det kommer att krävas att likviditeten i bolaget stärks för att vi ska kunna lösa skulden. Vi måste också ha med i beaktande att det finns varningssignaler när det gäller virusets spridning, mutationer och liknande som gör att vi måste vara på tå och hela tiden vara beredda på ett restriktioner kan komma att införas. Sammantaget är det alltså fortfarande mycket kvar innan effekterna av pandemin helt klingat av – men – grundkänslan är positiv och vi kan idag inte förvänta oss ett bättre läge än det vi är i. Nu kör vi – och vi längtar efter att få välkomna våra gäster igen på alla våra arenor och event under hösten, avslutar Martin du Hane, tf VD/Koncernchef Moment Group.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin du Hane, tf VD/Koncernchef & Group CFO, Moment Group AB
martin.duhane@momentgroup.com, 0721-64 85 65

Läs mer om koncernen på www.momentgroup.com.