• Moment Group AB/

Storägare ökar sitt ägande i Moment Group och tillför 13 miljoner sek i likviditet genom nyttjande av teckningsoptioner

En av Moment Groups större ägare, Robus Capital Management, har under december nyttjat teckningsoptioner för köp av 2 310 049 aktier i Moment Group vilket resulterar i ett tillskott på cirka 13 miljoner SEK i likvida medel till bolaget. Det totala antalet aktier i Moment Group AB uppgår efter registrering till 24 909 909 st.

Robus Capital Management är verksamt inom kapitalförvaltning och har kontor i Frankfurt och London. Bolaget förvaltar ett antal fonder för institutionella investerare, samtliga baserade i Luxemburg. Produktutbudet sträcker sig från öppna obligationsfonder till slutna fonder där Moment Group ingår i klustret för upplevelsebranschen.

- Robus funds supported Moment Group as anchor investor in its inaugural bond issue in early 2018 and then supported the group again with additional funds and restructuring support to get through the dark days of COVID. During that difficult time in 2020 the very foundations of Moment Group’s business were put into doubt with some financial market participants and in fact members of the wider business community and society starting to question whether people would ever want to be entertained again together with others at live events in larger crowds. We see the exercise of the warrants which our funds received as part of the restructuring as drawing a line under this difficult period. The crowds are back, and Moment Group’s business is firing on all cylinders. Furthermore, we believe the group can put the additional cash received towards good use further developing the new concepts recently launched in Malmö and other exciting ideas to keep people entertained, says Mark Hoffmann, Robus Capital Management.

- Vi fortsätter målinriktat mot våra nyligen presenterade finansiella mål och hoppas att fler kommer att uppmärksamma den potential som finns inom upplevelsebranschen, kommenterar Martin du Hane, Group CEO Moment Group.

Robus Capital Management är en av bolagets obligationsinnehavare som i mars 2021 tilldelades teckningsoptioner genom en riktad företrädesemission. Detta skedde genom ett så kallat debt-for-equity-förfarande, där bolaget och obligationsinnehavarna nådde en överenskommelse om att minska bolagets skulder med 100 miljoner kronor, bland annat genom att tilldela teckningsoptioner i bolaget.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Martin du Hane, Group CEO Moment Group AB
martin.duhane@momentgroup.com, 0721-64 85 65