53 dagar i förväg – då bokar du billigast resa

Bokar du flygresan två månader i förväg kan du spara en tredjedel av biljettpriset. Att flyga på kvällen ger i regel lägre pris och tisdagar är ofta billigaste dagen för avresa. Det visar ny resestatistik från momondo.se

Ny resestatistik med över sju miljarder flygpriser från momondo.se, visar att de billigaste resorna bokas i snitt 53 dagar före avgång, då går det att spara upp till 29 procent. 70 procent av resorna är billigast på tisdagar och knappt varannan resa är billigare på kvällen. På eftermiddagen är det som dyrast.

– Det kan löna sig att vara ute i god tid när man bokar resa. I allmänhet är det bäst att boka två månader i förväg. Att resa på tisdagar och kvällar är också heta tips för bästa pris, däremot ska man akta sig för lördagar, säger Robin Eriksson, marknadschef för momondo i Sverige.

Enligt momondos resestatistik är biljetterna dyrast samma dag som avresan. Dyraste dagen att flyga är lördagar, tätt följt av fredagar. Även faktorer såsom årstid, flygplats och flygbolag avgör resans pris.

Bästa priset till Bangkok
Bangkok är det klart populäraste resmålet för svenska turister, enligt momondo.se. Den som vill resa dit kan spara pengar genom att jämföra veckodag och tidpunkt.

– Vår data visar att den som bokar sin Bangkokresa 59 dagar i förväg hittar den billigaste biljetten. 30 dagar innan är det som dyrast, fortsätter Robin Eriksson.

De faktorer som påverkar biljettpriset är hur långt i förväg resan bokas, veckodag, veckonummer, tid på dygnet, flygbolag och flygplats. På momondo.se kan resenärerna själva utforska faktorerna och dess påverkan på biljettpriset med verktyget Flyginsikt, högst upp i sökresultatet vid en flygsökning.

Tips till resesökningen;

• Boka 53 dagar i förväg – då kan du i genomsnitt spara 29 procent
  • Biljetterna är dyrast samma dag som avresan
  • Kvällsavsgångar mellan kl. 18 och 00 är de billigaste avgångarna
  • Det är dyrast att flyga på eftermiddagen
  • Tisdag är billigaste veckodagen att flyga på
  • Dyraste veckodagen är lördag

Om sammanställningen
I resestatistiken ingår 7 556 696 015 priser till de 100 populäraste flygrutterna på momondo.se. I snitt ingår 75 566 960 biljettpriser per rutt. I sammanställningen över Bangkokresorna ingår
41 933 298 biljettpriser.

Angelica Larsson, presskontakt momondo Sverige
E-post: angelica@wenderfalck.com

momondo.se är en gratis, oberoende och global resesöksajt som jämför miljontals priser på flyg, hotell och resor. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av ledande internationell media som CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. momondo har sitt huvudkontor i Köpenhamn och finns på över 29 marknader. momondo’s mobiltjänster finns även tillgängliga gratis på i iPhone, Android och Blackberry.

Robin Eriksson,Sverigechef momondo
Robin Eriksson,Sverigechef momondo