Fem sevärdheter du inte får missa – i rymden

Är du trött på de gamla vanliga semesterorterna och längtar dig bort till oupptäckta semesterpärlor långt bort ifrån turisttäta strandpromenader? Snart är det inte omöjligt att privatpersoner får möjlighet att köpa turistbiljetter till rymden. Hotell- och resesöksajten momondo.se har därför listat några av sevärdheterna som kan komma att bli framtidens turistmål. Vissa kanske aldrig kommer att bli möjliga att besöka - men visst får man drömma också!

Vem har inte någon gång riktat huvudet uppåt mot stjärnorna och drömt sig ut i rymden. Nu kan du snart packa väskan – allt du behöver är en fet plånbok och lite tid över för resan, vilket kan ta månader eller till och med ljusår.

Landningsplatsen för första månlandningen
Varför inte gå i en astronauts fotspår och besöka rymdens mest historiska plats – landningsplatsen för Apollo 11. Men tänk på var du sätter fötterna, på månen ligger nämligen fotavtrycken kvar i miljontals år.

Blå solnedgång på mars
Har du alltid förundrats över den magi som uppstår vid solnedgångar? Vad kommer då hända med ditt sinne när vackra rosa och röda färger helt plötsligt blir blå? På Mars kan du uppleva en blå solnedgång. Men oroa dig inte. Det är inte en blå sol du ser, utan det är helt enkelt små partiklar av damm med optimal storlek för blått ljus som gör att himlen uppfattas som blå. Saknar du färgen röd får du istället titta ner på marken du står på.

16 solnedgångar på ett dygn
Får du inte nog av solnedgångar? Då ska du besöka den internationella rymdstationen (ISS). Med en hastighet på 28 000 km i timmen fullbordar ISS nästan 16 omlopp runt jorden varje dygn och får samtidigt uppleva lika många soluppgångar och solnedgångar på ett dygn.

140 biljoner gånger världens alla hav
Inte längre bort än 10 miljarder ljusår kan du få en lite blötare upplevelse än vad du är van vid. Här ligger en så kallad kvasar, en avlägsen aktiv galaxkärna. I den finns en gigantisk vattenreservoar innehållande vatten motsvarande en volym på cirka 140 biljoner gånger mer än världens alla hav tillsammans. Glöm inte handduken!

Hjärtat av centrala vintergatan
Missa inte vintergatans centrum - här kan du titta på stjärnorna som är i omlopp mot det gigantiska svarta hål som finns precis runt knuten. Lyckas du ta dig tillräckligt nära kan du beskåda ett ännu ganska obeforskat fenomen i form av blixtar i infrarött ljus från hålet som kommer med regelbundna intervaller.

Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

För mer information, vänligen kontakta;
Jens Elfsberg, presskontakt momondo Sverige
E-post: jens.elfsberg@wenderfalck.com

Om momondo
momondo.se är en gratis och inspirationsgivande global resesöksajt som jämför miljarder priser på flyg, hotell och hyrbilar. Med huvudkontoret i Köpenhamn är momondo aktiva i över 30 internationella marknader. momondos mobila applikationer finns även tillgängliga gratis för iPhone och Android. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. momondo drivs av Kayak, ett oberoende dotterbolag av Booking Holdings Inc.