Hit sökte sig svenskarna under 2018

Hotell- och resesöksajten momondo.se har tittat närmare på vilka resmål svenskar har sökt efter mest under 2018, och vilka destinationer som har ökat mest i intresse. Svenskarnas favorit är utan tvekan Bangkok, tätt följt av flera europeiska destinationer. Resmålen som har ökat mest i popularitet är soliga, turistglesa och långväga.

Dessa bilder fr endast anvndas i samband med momondo kopplat till tillhrande artikel

Nu när året går mot sitt slut har hotell- och resesöksajten momondo.se tittat tillbaka på 2018 och hur vi sökt resor under året. Bangkok, London och spanska storstäder är fortsatta storfavoriter bland svenskarna.

– Det är intressant att titta tillbaka på året och vart i världen vi har sökt oss nu när vi närmar oss 2019. Den starka trenden med spanska soldestinationer under året har hållit i sig och visar sig starkt bland de mest populära destinationerna, säger Carl Sundberg, svensk talesperson för momondo.

Bangkok, London och spanska soldestinationer är de mest populära
Åtta av tio destinationer på topplistan ligger inom Europa, men Bangkok är fortfarande svenskarnas mest populära resmål.

De mest populära städerna i världen 2018
Destination  Genomsnittligt pris tur & returbiljett*
1 Bangkok, Thailand 6 110 kr
2 London, Storbritannien 1 127 kr
3 Málaga, Spanien 2 432 kr
4 Barcelona, Spanien 1 780 kr
5 Alicante, Spanien 2 483 kr
6 Istanbul, Turkiet 1 949 kr
7 Paris, Frankrike 1 746 kr
8 New York, USA 3 500 kr
9 Palma de Mallorca, Spanien 2 034 kr
10 Amsterdam, Holland 1 559 kr

Nya favoriter? Här är länderna som har ökat mest i sökningar
I toppen av de länder som har ökat mest i antal sökningar jämfört med 2017 ser man ett tydligt avtryck från det svenska fotbollslandslagets framgångar. Under sommarens fotbolls-VM ökade antalet sökningar till Ryssland med nästan det tredubbla (194 procent), på andra och tredjeplats återfinns uppstickarna Oman och Gambia som båda visar sig vara trendiga alternativ som kan bjuda på lugna solsemestrar med färre turister. Även Karibien och Sydamerika visar på uppsving i intresse jämfört med tidigare år, där Guadeloupe, Uruguay, Dominikanska republiken och Costa Rica är några av de som har ökat mest i antal sökningar.

– Vi är inte förvånade att Ryssland toppar listan på destinationer som ökat mest just i år. I övrigt så ser vi många nya alternativ till varma och långväga destinationer. Gambia och Singapore ser vi som möjliga konkurrenter till vårt annars traditionella resmål Thailand, som båda bjuder på sol och exotisk natur, fortsätter Carl Sundberg.

De länder som ökat mest i popularitet 2018
Plats  Destination  Procentuell ökning i antal flygsökningar på ett år
1 Ryssland 94%
2 Oman 57%
3 Gambia 47%
4 Singapore 46%
5 Guadeloupe 43%
6 Zimbabwe 37%
7 Ghana 35%
8 Uruguay 35%
9 Dominikanska republiken 35%
10 Costa Rica 34%

För mer information om de billigaste destinationerna 2018, läs bloggposten här: https://www.momondo.se/discover/artikel/year-in-travel

Alla siffror och citat är fria att använda vid publicering. Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

Om statistiken
Analys baserad på flygsökningar och klick på momondo.se för tur- och returbiljetter i ekonomiklass mellan 01.07.2017 - 28.10.2018 och 01.07.2016 - 28.10.2017, för resor mellan 01.01.2018 - 31.12.2018 och 01.01.2017 - 31.12.2017 till alla destinationer utomlands. *Priserna kan ändras och det är inte säkert att alla erbjudanden fortfarande är tillgängliga.

Carl Sundberg, svensk talesperson för momondo