Många svenskar reser för den lokala matupplevelsen

Svenskarna älskar mat och det stora matintresset följer även med oss på semesterresorna. För många sträcker sig intresset förbi hotellets all-inclusive-buffér. Nu har hotell- och resesöksajten momondo.se genomfört en undersökning som visar att svenskarna vill uppleva äkta matkultur och föredrar det lokala utbudet på sina resor.

Svenskarnas intresse för mat verkar inte finna några gränser och vi överöses dagligen med ny inspiration genom matprogram, receptuppslag och kändiskockar. Detta avspeglar sig också i resandet. En ny reseundersökning från hotell- och resesöksajten momondo.se visar att 64 procent av svenskarna tycker att maten är ett viktigt kriterium vid val av resmål.

– Svenskarnas starka matintresse avspeglas tydligt i vår årliga reseundersökning. Vi är också de som värderar maten på resan högst om vi jämför med de övriga nordiska länderna, säger Carl Sundberg, svensk talesperson på momondo.

Jakten på genuina matupplevelser
När det kommer till vilka matval vi gör på plats så visar undersökningen att 58 procent föredrar att hitta restauranger som serverar lokala rätter från resmålet.

– Vi vill ha mer genuina och äkta upplevelser när vi reser idag, där maten är en väldigt viktig del. Människor vill komma närmare landets kultur och bort från turiststråken, säger Carl Sundberg.

Ett enkelt sätt för att komma närmare det lokala köket och lära känna ett lands matkultur är att besöka de matmarknader eller butiker där lokalinvånarna köper sin mat – det kan ofta bjuda in till en genuin matupplevelse.

Resestatistik om svenskarnas matvanor på semestern

• 64 % av svenskarna tycker att maten är ett viktigt kriterium vid val av resa
  • 52 % av svenskarna är villiga att betala mer för restaurangbesök under semestern
  • 58 % föredrar restauranger som serverar lokala rätter
  • 60 % utforskar närliggande områden för att hitta restauranger

Om undersökningen
Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 9-17 januari 2018, bland 1 025 svenskar i åldrarna 18-65 år. Totalt har undersökningen genomförts bland 26 216 deltagare i 26 länder.

Alla siffror och citat är fria att använda vid publicering. Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

För mer information, vänligen kontakta;
Jens Elfsberg, presskontakt momondo Sverige
E-post: jens.elfsberg@wenderfalck.com

Om momondo
momondo.se är en gratis och inspirationsgivande global resesöksajt som jämför miljarder priser på flyg, hotell och hyrbilar. Med huvudkontoret i Köpenhamn är momondo aktiva i över 30 internationella marknader. momondos mobila applikationer finns även tillgängliga gratis för iPhone och Android. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. momondo drivs av Kayak, ett oberoende dotterbolag av Booking Holdings Inc.

Taggar:

Citat

Carl Sundberg, svensk talesperson på momondo