momondo tar populär influencergala till Sverige

På dagens resemarknad är influencers nya viktiga nyckelspelare. Med en passion för att upptäcka världen inspirerar de människor att ge sig ut på resande fot. För första gången i Sverige arrangerar nu hotell-och resesöksajten momondo.se tävlingen Open World Awards – en influencergala som ska utse de mest inspirerande profilerna i landet.

Den digitala framfarten har skapat helt nya möjligheter till inspiration kring resande och det råder inga tvivel om att influencers genom sina digitala plattformar har förändrat marknaden. Enligt en undersökning från momondo skiljer det idag bara fyra procent mellan de som fortsatt söker sig till traditionella resebyråer för inspiration till resor och de som istället hittar det via sociala medier.

– Vi efterfrågar mer genuina och unika restips idag bortom traditionella resebyråers erbjudanden. Sociala medier och andra digitala plattformar är fyllda med reseinspiration där influencers styr innehållet, och vi har anledning att tro att intresset bara kommer fortsätta öka, säger Carl Sundberg, svensk talesperson på momondo.

För första gången i Sverige arrangerar momondo nu galan Open World Awards, tävlingen som ska kora de mest inspirerande profilerna i sociala och andra digitala medier.

– Vi tror att Open World Awards ligger helt rätt i tiden. Influencers är dagens opinionsbildare och det är dem som är med och styr hur framtidens resande kommer att se ut. I vår vision om att skapa en öppnare värld känns d­­­­­­­­et därför extra viktigt för oss att lyfta de som är med och bidrar för just det, säger Carl Sundberg.

En jury bestående av fem personer, bland annat resejournalisten Johanna Jackson och influencer-duon Swedish Nomad och AlienChris ska tillsammans utse de svenska vinnarna för de olika kategorierna; blogg, fotografi, video och Open World.

I Sverige går Open World Awards av stapeln i Stockholm den 23 maj på Skyddsrummet, Söder Mälarstrand. De svenska vinnarna får även en resa till Köpenhamn för att delta i workshops, träffa och dela reseinspiration tillsammans med övriga vinnare i Open World Awards från Portugal, Italien, Tyskland och Finland. Läs mer om galan på momondo.se.

Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

Carl Sundberg, svensk talesperson på momondo