Närmare hälften deppiga efter semestern

Känns det tufft att gå tillbaka till vardagen efter semestern – du är inte ensam. Enligt en undersökning från hotell- och resesöksajten momondo har antalet svenskar som känner sig nedstämda efter sommarsemestern stadigt ökat de senaste åren.

Sommaren och semestern sjunger på sista versen och det är dags för många att gå tillbaka till jobb och skola – men alla känner sig inte helt utvilade och laddade med ny energi. Omkring hälften av svenskarna anger att de någon gång känt sig nedstämda efter semestern – och andelen har stadigt ökat visar en årlig undersökning från hotell- och resesöksajten momondo.

Från att 38 procent svarat att de någon gång känt sig nere efter utlandssemester 2015 har det ökar till att närmare hälften (46 procent) svarade ja på frågan i årets undersökning. Men det finns metoder som minskar upphovet till nedstämdhet när vi ska komma tillbaka till vardagen.

– Vi ser att fler och fler känner sig deppiga när det är dags att återvända till vardagen. Det är naturligt att det kan uppstå en viss tomhet efter en efterlängtad semester men med små knep kan man göra det lättare att komma tillbaka. Många börjar planera nästa resa för att ha något nytt att se fram emot - ett tips är att planera in en kortare weekendresa i samband med röda dagar säger Carl Sundberg, svensk talesperson för momondo.

Svenskarnas favoritmetoder för att bota deppen efter semestern 2018

• 20 procent uppger att de börjar planera nästa resa för att ha något nytt att se fram emot.
  • 16 procent unnar sig sovmorgon – och sover mer än vanligt.
  • En av tio tar tag i träningen och 16 procent uppger att de försöker äta mer hälsosamt.

Har du någon gång känt dig ledsen eller nedstämd efter att ha kommit hem från en utlandssemester?

År för undersökning   Svarat ja
2018 46%
2017 42%
2016 42%
2015 38%

Alla siffror är fria att använda vid publicering. Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

Om undersökningen
Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 9-17 januari 2018, bland 1 025 svenskar i åldrarna 18-65 år. Totalt har undersökningen genomförts bland 26 216 deltagare i 26 länder.

Carl Sundberg, svensk talesperson för momondo