Så reser du bäst på egen hand

Två av fem svenskar har någon gång rest utomlands själva, och många vill gärna testa på det. Fördelarna med att vara ensamresenär är många, men för den som reser ensam för första gången finns det några saker som kan vara bra att tänka på. Hotell- och resesöksajten momondo.se har listat de bästa tipsen för den som planerar att resa iväg på egen hand.

Semestertiderna är över för de flesta. Men hösten innebär även fler weekendresor, något som passar perfekt för ensamresor. I sin årliga reseundersökning har momondo frågat hur svenskarna känner kring att resa på egen hand. Undersökningen visar bland annat att stadsresor är populärt bland svenska soloresenärer. 35 procent av svenskarna har någon gång rest ensamma på en stadsresa.

– I vår statistik har vi kunnat se att de främsta anledningarna för svenskar att resa själva är för att få styra över sin resa och få mer egentid. Hela 45 procent av de tillfrågade upplevde att de fick en ökad känsla av självständighet när de reste ensamma, säger Robin Eriksson, talesperson för momondo i Sverige.

Undersökningen visar att tre av tio kände sig mer avslappnade efter att ha rest själva än med sällskap. Det visar sig även att närmare en av fem svenskar vill testa på att resa utomlands på egen hand.

– Att resa utomlands själv är ett fantastiskt sätt att uppleva kulturen på riktigt, det öppnar upp för att lättare få kontakt med människorna runt omkring dig. För den som aldrig rest på egen hand tidigare är en kortare weekendresa till en europeisk storstad vara en bra start, då du kan få ut mycket resa med liten budget, säger Robin Eriksson.

Resa ensam ger mer frihet men gör även att du måste tänka efter lite mer. Det kan vara en bra idé att göra upp en lista och pricka av allt du behöver ha med dig.

5 tips för dig som vill testa att resa ensam:

1. Checklistan – En enkel men ovärderlig rutin. För att vara säker på att allt det viktigaste är med, pricka av allt det sista du gör innan du åker mot flygplatsen.
  2. Säkra dötiden– I början kan det kännas obekvämt att sitta själv på exempelvis middagsrestaurangen. Då är det skönt att ha med sig en bok eller något att underhålla sig med. Det finns även streamingtjänster som erbjuder offlineläge, så passa på att ladda ner serier och filmer offline för att vara garanterad underhållning.
  3. Less is more – Om du reser på strandsemester kan det vara riskabelt att lämna värdesaker obevakade på stranden. Ta därför endast med dig det du mest behöver och lämna så många värdesaker som möjligt på rummet.
  4. Hitta smultronställena – Försök kolla upp innan resan vad andra ensamresenärer rekommenderar. Det kan vara skönt att ha några platser att besöka som du vet är extra trevliga för dig som reser själv.
  5. Släpp pressen – Många känner pressen att hitta sällskap och lära känna lokalbefolkningen när de reser själva. Men även en resa där du inte pratar med någon alls kan vara precis den avslappning du behöver.

Vilka typer av resor har du varit på, på egen hand?
Fler val möjliga.

Stadsresa 35 %
Strandsemester 26 %
Backpacking 13 %
Kryssning 9 %
Road trip (resa från plats till plats med bil eller motorcykel) 9 %
Tågluff (resa från plats till plats med tåg) 8 %
Sommarhus I mitt hemland 8 %
Sportresa 7 %
Cykelresa 6 %
Skidresa 5 %
Spa och relax (exempelvis yoga-resa) 5 %
Campingresa 4 %
Sommarhus utomlands 2 %
Annat 18 %
Vet ej 1 %

Har du någonsin testat att åka på en icke arbetsrelaterad resa på egen hand?

Ja, inom de senaste tre åren 19 %
Ja, för mer än tre års sedan 22 %
Nej, men jag vill testa 19 %
Nej, och jag är inte intresserad av att testa 36 %
Vet ej 3 %

Varför bestämde du dig för att åka på en resa ensam? Fler val möjliga.

Jag ville åka på en resa där jag bara behövde ta hänsyn till mina egna önskemål 35 %
Jag ville ha tid för mig själv 30 %
Jag ville utmana mig själv 27 %
Jag ville träffa nya människor 17 %
Den typ av resa jag ville åka på var inte relevant för mina vänner eller familj (exempelvis en aktivitet som Yoga, pilgrimsvandring eller vandring) 14 %
Jag visste inte vem jag skulle ta med på resan 12 %
De jag vanligtvis reser med hade andra planer 12 %
För att hitta kärleken 6 %
Andra anledningar 16 %
Vet ej 2 %

Hur påverkade det dig att resa ensam jämfört med att resa med andra? Fler val möjliga.

Det gav mig en känsla av självständighet 45 %
Jag slappnade av mer än vanligt eftersom jag hade mer tid för mig själv 27 %
Jag var mer öppen mot andra resenärer 25 %
Jag lärde mig nya saker om mig själv 25 %
Jag var mer öppen mot lokalbefolkningen 21 %
Jag var mer öppen för att prova på nya saker 20 %
Jag känner att jag fick en mer genuin uppfattning om landet jag besökte 19 %
Jag lärde mig att underhålla mig själv 15 %
Andra anledningar 10 %
Vet ej 11 %

Om undersökningen:
Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 2-12 januari 2017, bland 1 029 svenskar i åldrarna 18-65 år. Totalt har undersökningen genomförts bland 24 700 deltagare i 23 länder.

Alla siffror och citat är fria att använda vid publicering. Källhänvisning med länk görs till: http://www.momondo.se

För mer information, vänligen kontakta;
Jens Elfsberg, presskontakt momondo Sverige
E-post: jens.elfsberg@wenderfalck.com

Om momondo
momondo.se är en gratis, oberoende och global resesöksajt som jämför miljarder priser på flyg, hotell och hyrbilar. Med huvudkontoret i Köpenhamn är momondo aktiva i över 30 internationella marknader. momondos mobila applikationer finns även tillgängliga gratis för iPhone och Android. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. momondo är ett självständigt varumärke inom KAYAK-filialen i Priceline Group.

Taggar:

Citat