Gör ditt eget chokladhus i jul – enkla tips för hemmabyggaren

Report this content

2015 blev året då svenska folket bytte pepparkakshuset mot ett chokladhus. Fler än 100 000 klassiska små stugor byggdes och många lät även kreativiteten flöda med helt egna chokladkonstruktioner. Nu delar bloggaren och pysseldrottningen Emma Sundh med sig av sina bästa tips för ett personligt och lyckat chokladhusbygge – och bjuder även på ritningen till ett lättbyggt lusthus i choklad.

Förra julen hakade hundratusentals svenskar på trenden att bygga chokladhus. Många valde till och med att skippa grundkonstruktionen och lät kreativiteten spela fritt. I sociala medier gick det att följa hur kompisgäng samlades för att bygga allt från små utedass till riddarborgar och till och med julkrubbor i choklad.

För den som är sugen på att konstruera sitt eget chokladhus i jul har Emma Sundh tagit fram sina bästa tips för att göra bygget så lyckat – och roligt – som möjligt:

Emmas chokladhustips för hemmabyggaren

1.       Låt kreativiteten flöda och lek loss med olika former och konstruktioner. Blir det inte bra? Smaska i dig och börja om från början!
2.       Skär upp delarna medan chokladen är rumstempererad, så undviker du sprickor. Lägg därefter in i kylen.
3.       Det perfekta chokladlimmet får du genom att lägga överblivna chokladbitar i vattenbad, låt smälta och vänta sedan tills chokladen får seg konsistens.
4.       Använd en pensel för att stryka på chokladlimmet. Då kommer du lätt åt i skarvar och får fin finish.
5.     Ta hjälp av ett par extra kompishänder när du ska montera ihop huset. Både enklare och roligare.
6.     Glöm inte att samla kompisgänget på chokladhusplundring! Det är både roligt och gott att äta upp huset

Totalt byggdes över 100 000 chokladhus* i Sverige under julen 2015. På Instagram laddades tusentals bilder upp under hashtaggen #marabouchokladhus och några av landets största YouTube-profiler utmanade varandra i att bygga egna chokladhus. På ICA Maxi i Skövde avtäcktes dessutom Sveriges största chokladhus – som byggts i formen av stadens rådhus.

– Som trogen chokladälskare så är detta ett drömprojekt! Förutom att det är kul och kreativt att bygga i choklad, så kan man mumsa loss både innan, under och efter själva byggandet. Det gäller ju att hålla blodsockret i schack när väggar och tak ska monteras, säger Emma Sundh.

För den som inte vill skapa sitt eget chokladhus har Emma tagit fram en ritning till ett lättbyggt lusthus i choklad. Till det behövs:

• 4 st Marabou Mjölkchokladkakor 200 gram
  • En påse Non Stop
  • Kristyr (Emma tipsar: blanda 4 dl florsocker, 1 tsk ättika och 1 äggvita så blir kristyren enkel att jobba med)
  • Övrigt pynt efter tycke och smak

Gör så här:

• Skär ut 10 delar som är fyra rutor höga och två rutor breda.
  • Skär bort hörnen på hälften av delarna till en liksidig triangel som är två rutor bred och fyra rutor hög.
  • Smält lite choklad att använda som lim.
  • Limma ihop de fem rektanglarna till väggarna.
  • Limma ihop de fem trianglarna till taket. De spetsiga ändarna ska mötas på mitten.
  • Låt stelna och fäst sedan taket på huset.
  • Klart!

För fler bilder, vänligen kontakta: Johanna.lindberg@cohnwolfe.com

* Baserat på merförsäljning av Marabou Mjölkchoklad jämfört med samma period tidigare år.

Niklas Larsson, varumärkesansvarig för Marabou
niklas.larsson@mdlz.com

Om Mondelēz International
Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) är ett globalt snackingföretag, med proforma 2014 intäkter på mer än 30 miljarder USD. Genom att skapa små, goda ögonblick i 165 länder, är Mondelēz International världsledande inom kex, choklad, tuggummi, sockerkonfektyr och pulverdryck, med miljarddollarvarumärken såsom Oreo, LU och Nabisco kakor; Cadbury och Milka choklad; Trident tuggummi och Tang pulverdryck. I vår svenska produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Aladdin, V6, Stimorol och O'boy. Mondelēz International är en stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 och Dow Jones Sustainability Index. Besök www.mondelezinternational.com eller följ oss på Twitter på www.twitter.com/MDLZ.

#  #  #

Taggar: