Så lyckas du med ditt chokladhus i jul

Förra julen svepte chokladhustrenden över Sverige. I sociala medier laddade julpysslande svenskar upp bilder på sina chokladhus, lokala matbutiker filmade sina egna chokladhusbyggen och välkända familjeprofiler testade chokladhusbyggande som årets julpyssel. I år spås de familjevänliga husbyggena i choklad nå nya höjder. Men hur får man till det perfekta men ändå personliga chokladhuset? Matstylisten och skribenten Emily Dahl ger sina bästa tips infor julen 2015.

Efter många år av smält socker och brända fingrar har julpysslande familjer fått ett alternativ till det traditionsenliga pepparkakshuset. Chokladhuset blev förra årets nykomling i julbaket och digitala medier fylldes av bilder på fantasifullt dekorerade chokladhus. Enkelheten i att sätta samman vanliga chokladkakor till små florsockerbeströdda stugor gör att chokladhus är ett passande julpyssel för hela familjen, vilket förklarar varför så många gav sig på nyheten 2014.

I år har matstylisten och skribenten Emily Dahl tagit fram sitt eget chokladhus tillsammans med sina bästa tips för att lyckas med chokladhusbygget i jul.

1. Smält inte chokladen för mycket – då blir det inte så kladdigt och lättare att sammanfoga
  2. Lek med färg och form och använd det pynt du finner i skåpen – men glöm inte att det ska vara ätbart.
  3. Eftersom chokladen kommer i fyrkanter är det lättast att börja med ett bashus – men tveka inte att sätta din egen personliga touch med oväntad pyntning eller former på huset.
  4. Sist men inte minst, köp lite extra choklad till bygget. Det är lätt att det blir svinn om du bygger tillsammans med en glad och godissugen familj.

Grundbyggsats för chokladhus:
  • 6 Marabou Chokladkakor
  • 1 ask Noblesse
  • 1 påse Non Stop
  • Florsocker
  • Övrigt pynt med fantasin som gräns

Förra året tog chokladhustrenden egen fart och julpysslande svenskar laddade upp hundratals bilder under hashtaggen #marabouchokladhus. Också ett flertal välkända familjebloggare, däribland Martin Melin, försökte sig på att bygga egna chokladhus, - även om alla inte lyckades fullt ut.

– Att bygga ett chokladhus är ett mysigt julpyssel som passar hela familjen. Det var fantastiskt att se allt engagemang i sociala medier förra året, och vi ser verkligen fram emot att se årets kreationer, säger Niklas Larsson, varumärkesansvarig för Marabou.

Så bygger du ett eget chokladhus i 5 enkla steg:

1. Skär ut de olika delarna
  2. Smält choklad och montera ihop delarna
  3. Skär ut en skorsten av Noblesse
  4. Montera taket och fäst skorstenen
  5. Dekorera så fint du kan!

För mer information kontakta:
Niklas Larsson, varumärkesansvarig för Marabou
niklas.larsson@mdlz.com

För produkter, bilder och ritningar kontakta:
Linnéa Rinäs
marabou@cohnwolfe.com

Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ) är ett globalt snackingföretag, med proforma 2014 intäkter på mer än 30 miljarder USD. Genom att skapa små, goda ögonblick i 165 länder, är Mondelēz International världsledande inom kex, choklad, tuggummi, sockerkonfektyr och pulverdryck, med miljarddollarvarumärken såsom Oreo, LU och Nabisco kakor; Cadbury och Milka choklad; Trident tuggummi och Tang pulverdryck. I vår svenska produktportfölj har vi välkända varumärken som Marabou, Daim, Aladdin, V6, Stimorol och O'boy. Mondelēz International är en stolt medlem av Standard and Poor's 500, NASDAQ 100 och Dow Jones Sustainability Index. Besök www.mondelezinternational.com eller följ oss på Twitter på www.twitter.com/MDLZ.