Framtidens tak fuktsäkrar småhus: lösningen är tak som andas likt en sportjacka

Enligt Boverkets alarmerande rapport har 718 000 småhus fuktskador och problemen finns framförallt på vind, där varm luft från huset kondenseras mot kall takkonstruktion. Kombinationen av moderna underlagstak som andas likt en sportjacka och ny typ av isolering är lösningen som fuktsäkrar husen, visar MONIERs mångåriga forskning. Förutom fuktsäkra hus sparar husägarna både energi och reda pengar på den här typen av åtgärder, inte bara inom nybyggnationer utan även vid renoveringar.

”Många tror att endast god ventilation kan hjälpa att fuktsäkra ett gammalt hus, tyvärr räcker inte detta”, berättar Johan Nuder, takexpert på Monier Roofing Sverige, som studerat om hur vi får energisäkra och fuktsäkra framtida taklösningar. Enligt studierna på Moniers laboratorium är en av lösningar att takkonstruktionen andas likt en modern sportjacka.

”Tänk GORE-TEX material, där fuktig luft släpps ut samtidigt som taket skyddas mot väta", fortsätter Johan Nuder. "Den här typen av diffusionsöppnat underlagstak i kombination med rätt typ av isolering som minimerar andelen kalla ytor som fuktig luft kan kondensera emot är lösningen. Något vi har lång erfarenhet från andra länder där diffusionsöppnat underlagstak har varit ett naturligt sätt att energi- och fuktsäkra hus. Nu är det dags för Sverige att få upp ögonen för det här sättet att tänka inom både nybyggnationer och renoveringar”.

Ny typ av fuktsäkrande isolersystem

Isolering i hus har, vid sidan av takkonstruktionen, en annan nyckelfunktion för att fukt och mögelsporer inte ska utvecklas. Varför det i Moniers undersökningar även ingått omfattande beräkningar och undersökningar för att ta fram ett isolermaterial som inte bara sparar energi utan också fuktsäkrar huset och ökar komforten under sommarperioden. En helt ny typ av system för tilläggsisolering, som nu under våren genomförs på pilotinstallationer.

Så här fuktsäkrar du huset på bästa sätt enligt Johan Nuder, Monier Roofing Sverige:

1.     Minimera andel fuktig luft som kondenseras mot kall yta. Luftläckaget ska minimeras till vindsutrymmet, vilket åtgärdas genom ventilationsutrustning och diffusionsskikt.

2.     Öka möjlighet till att utfälld kondens kan torkas ut. Man låter taket andas genom diffusionsöppna tak och ersätter tät takpapp mot modernare material.

3.     Minimera andelen kalla ytor som varm fuktig luft kan kondensera mot. Man använder alltså modern isolering som ökar graden av energibesparing, samtidigt som man minimerar kalla ytor i takkonstruktionen (fukteliminering) och isolerar bort värmen under varma sommardagar (komforthöjning). MONIER lanserar den här typen av ny isolering under 2011

4.     Prioriterar tak och takrenovering i sitt hus.

”Ett välmående tak lagt med moderna material och tekniker, förlänger livslängden på hela huset, sparar miljö och energi samtidigt som den minskar fuktproblematiken. Det är dags för husägare att börja prioritera sina tak, framför renovering av kök och badrum som nu anses mer trendigt”, avslutar Johan Nuder.

Se även bilaga 1 pressmaterial, för mer detaljerad fakta om man undviker fuktrelaterade frågor i takkonstruktionen.

För mer information, intervjuer samt forskningsrapporter om isolering och beräkning av fukttillstånd i taksystem kontakta:

Johan Nuder, takexpert Monier Roofing AB som forskar och föreläser om energibesparande och fuktsäkra framtidens tak, tel 0702-11 23 76, johan.nuder@monier.com

För övriga frågor om MONIER och högupplösta bilder kontakta:

Petra Wahledow, Kommunikationschef Norden och Baltikum, Monier Roofing AB, tel 0702-57 55 50, petra.wahledow@monier.com

Om MONIER

MONIER är den ledande leverantören av takmaterial i Norden och Baltikum. Med ett brett sortiment av kompletta tak inkluderande takpannor, specialpannor och taktillbehör; har Monier allt det som gör taket funktionellt och estetiskt. Monier har ca 400 anställda i Norden och Baltikum och hade år 2009 en omsättning på 87.6 miljoner Euro.
 Huvudkontoret finns i Sverige liksom två fabriker. Bland våra kända varumärken finns Vittinge, Jönåker och KDN.
 Monier Norden & Baltikum är en del av Monier. Totalt har företaget 150 fabriker och aktiviteter i 42 länder. Monier är
världsledande producent av lutande takprodukter, taktillbehör och skorstenar. Under 2009 hade Monier 9700
 anställda och försäljning på över 1,2 miljarder.

Mer info: www.monier.se