Möt framtidens tak på gratisevent, MONIER lyfter taket för allmänhet, fackfolk och media

Den 22 april landar MONIERs Nordiska roadshow; Monier Roof Tour, på Stortorget i Malmö. Under en månad och i tio svenska städer kan allmänhet, fackfolk och media besöka ett jättelikt tält fyllt med taknyheter, framtidens tak, takskola och takexperter. Förutom seminarier för branschfolk, utställningar och tävlingar samt gratis korv för hela familjen, visas också nya miljöriktiga produkter såsom solpaneler, isolering och framtida takpannan Auranox – som renar både taket och luften. * OBS: Mediarepresentanter välkomnas till takseminarier se tid, datum och plats nedan.

Vill höja status på tak ” Som en modern nordisk rockturné fast med taket i fokus det är Monier Roof Tour 2010, säger Håkan Wanselius, försäljningsansvarig Norden & Baltikum, Monier Roofing AB. Vi vill höja status på tak och äntligen kan vi under ett och samma event visa den bredd vi har för framtidens tak och samtidigt erbjuda vår expertis och vårt branschkunnande på ett spännande sätt. Oavsett om du är takläggare, återförsäljare av tak, stort byggföretag, arkitekt, mediarepresentant eller husägare som vill veta mer om tak är alla välkomna till vårt gratisevent som garanterat lyfter taket i varje stad”. Monier Roof Tour startade i Århus i Danmark den 22 mars och har redan blivit mycket uppskattat och uppmärksammat i vårt grannland. Efter sammanlagt åtta danska städer intar nu det jättelika gratiseventet Sverige, för att i maj fortsätta till Norge och efter sommaren turnera i Finland. ” Vi hoppas att hela Norden öppnar ögonen för framtidens tak, säger Håkan Wanselius. Bortsett från val av högkvalitativa produkter är taket också ett ypperligt designelement och en viktig investering. Att välja exempelvis en vågformad takpanna eller en slätfalsad dito ändrar utseendet helt på vilket hus som helst. Att vi under eventet har ett flertal produktnyheter som också gagnar vår miljö är vi extra stolta över”. Takturnén är öppen för allmänheten från 13-20, och hela familjen kan bli inspirerad av tävlingar, erbjudanden, produktexperter, få hjälp med att räkna ut priset på ett nytt tak, lära sig något om takets historia och inte minst bli bjuden på korv, kaffe med mera i detta gigantiska tält, utformat som en halvglob. Miljöriktiga produkter för framtidens tak MONIER tar också tillfället vid takturnén att berätta om de produkter som framtiden bjuder på takfronten. Bland annat utvecklar verksamheten just nu olika produkter som solpaneler och isolering, men inte minst kan besökarna stifta bekantskap med den nya takpannan Auranox. Auranox är en lätt betongpanna som genom sitt unika ytskikt bryter ned giftiga avgaser och samtidigt håller taket rent från alger, UV-strålning och surt regn. När pannan kommer i kontakt med kväveoxid startar en nedbrytningsprocess som omvandlar gifterna till vanligt salt som sedan sköljs bort med regnet. Det betyder bland annat mindre påväxt på taket. Auranox finns i tegelrött och svart och öppnar upp för helt nya unika taklösningar. ”Det har tidigare lanserats liknande produkter på marknaden, men vår produkt är speciellt utformad för våra nordiska hus och vårt nordiska klimat, säger Niclas During, produktchef Monier Roofing AB. En bonus utöver en slitstark och vacker produkt är att ett tak på 200kvm under ett enda år, bryter ned lika mycket kväveoxid som en vanlig bil släpper ut på en resa Stockholm-Peking tur och retur. Dessutom är den lättare och starkare än en vanlig takpanna, något som underlättar takläggningsarbetet och även förlänger takets livslängd. Att den också är estetiskt vacker får man som bonus på köpet". * OBS anmälan Media seminarier: Medierepresentanter välkomnas till frukost- och lunchseminarier. Seminarietider för pressrepresentanter: Innehåll:”Framtidens Tak” med fokus på kostnadseffektiva takarbeten och hur tak kan förbättra miljön. Genomgång bland annat av nya miljövänliga takprodukter och taksäkerhet, trender, tätare isolering för lägre energiförbrukning, solenergi och nya takpannan Auranox. Tider: 08:00-10:00 Frukostseminarium. Monier bjuder på frukost och kaffe. 11:00-13:00 Lunchseminarium. Monier bjuder på lunch. Föranmälan krävs, se bifogad turnéplan, datum och plats för en stad nära er. Press anmäls till press@greenwood.se Sista anmälningsdatum är: 21 april Monier Roof Tour – turnéplan Sverige 22-23 april Malmö Stortorget 26-27 april Helsingborg Familia 29-30 april Kållered Coop Forum 3 maj Linköping Stortorget 5 maj Jönköping Hovrättstorget 7 maj Norrköping Hageby Centrum 10 maj Örebro Marieberg Galleria 14 maj Borlänge Kupolen 17 maj Värmdö Värmdö center 19 maj Bromma Bromma center 21 maj Uppsala Coop Forum Boländerna Monier Roof Tour – Seminarier i Sverige 23 april Malmö Stortorget 27 april Helsingborg Familia 30 april Kungsbacka Kungsmässan Centrum 3 maj Linköping Stortorget 5 maj Jönköping Hovrättstorget 7 maj Norrköping Hageby Centrum 10 maj Örebro Marieberg Galleria 17 maj Värmdö Värmdö center 19 maj Bromma Bromma center 21 maj Uppsala Coop Forum Boländerna