‘North European Roofer of the Year 2010’ avgjord - Estetiskt tak från Estland vann

Norra Europas bästa takläggare är korad. Det blev två takläggareföretag, Estonia Planimeks AS och OK Katused OÜ, som tog hem segern i ’ North European Roofer of the Year 2010’. MONIERs årliga tävling för yrkesskickliga och seriösa hantverkare, som arrangeras för tredje året. Vinnartaket återfinns i den välbevarande gamla stan i Tallinn. Ett komplext tak perfekt anpassat till den historiska miljön, med enkupigt rött tegel och specialmålning av vita pannor på nocken – för sjöfåglarnas skull.

” Man kan säga att glädjen står högt till tak idag, förklarar Lennart Lif takexpert och jurymedlem Monier Roofing AB. Det är tredje året vi arrangerar tävlingen vars syfte är att lyfta fram duktiga och seriösa hantverkare, men också att belysa den resurs moderna takläggare utgör inte minst för att skapa vackra hus. I år var det många starka deltagare och det är en glädjande trend. Vinnartaket är ett lysande exempel på genuint hantverk som kräver långt mer än att bara lägga på pannor”. ” Ett väl utfört komplext tak, med tillhörande professionell taksäkerhetsutrustning. Dessutom är tegelpannan väl anpassad till den historiska miljön, och understryker det viktiga inflytande som taket har på byggnadens utseende och helhet", löd juryns motivering. Vinnartaket – en rejäl utmaning Vinnartaket finns i gamla stan i Tallinn, en mycket vacker stadsdel, där svagt pastellfärgade stenhus löper gata upp och ned i kringelkrokar. Stadsdelen är så välbevarad att det är förskrivet i stadsplanen att endast enkupigt tegel får användas på husen, något som är svårt att hitta i Estland. Men tack vare Vittinge Tegelbruk och en stark övertygning av takläggarvinnarna övertygades fastighetsägarna att importera det något dyrare alternativet Vittinge tegel E13 från Sverige. Ett val som inte ångrats. ”Fastighetsägarna är mycket nöjda med slutresultatet och då är vi också nöjda, säger Aare Sullakatko från Estonia Plainmeks AS som delade vinsten med Oleg Klotskov, OK Katused OÜ. Vi har utgått från gamla stans historiska miljö men arbetat med nya takläggartekniker och moderna taktillbehör. ”Taksäkerheten har varit en annan rejäl utmaning bland trånga gränderna som snabbt fylls med människor. Vissa takbyten och leveranser fick ske redan klockan 04:00 på morgonen. Vi är stolta att ha lagt ett så komplext tak, med all taksäkerhet som krävs och utfört det både galant och punktligt, nu längtar vi efter nya utmaningar", avslutar Aare Sullakatko och Oleg Klotskov. En annan spännande detalj är de vitmålade nockarna, som målats vita med en specialfärg, allt enligt gammal tradition och sed i hamnstaden Tallinn. Allt för att kunna låta sjöfåglar också få sitta ostört på taknocken – utan att lämna pikanta vita spår efter sig. Övriga finalister samt fakta om tävlingen finner du i pressbilagan.